Elever skal se i det digitale spejl

Stor skolekampagne om mulighederne og farerne ved at være på nettet begynder i morgen med opbakning fra børneorganisationer og teleselskaber.

Det digitale spejl er en ny kampagne, som skal vise skoleelever, hvilke muligheder nettet kan give dem - og hvor farerne lurer. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Eleverne i folkeskolen skal lære, hvad det betyder for deres digitale identitet at være så meget og så synlige på nettet, som de fleste er. Fra onsdag er helt nyt undervisningsmateriale parat til skolerne.

»Det digitale spejl« er overskriften på initiativet, hvor de danske teleselskaber sammen med en række børnefaglige organisationer har lavet undervisningsmateriale, film og vejledninger og desuden tilbyder skolerne overalt i landet gratis efteruddannelse af deres lærere.

Faldgruber og muligheder

»Projektet skal klæde lærerne på til at igangsætte en positiv debat i klasseværelset om digital identitet og trivsel. Undervisningsmaterialet sætter fokus på både faldgruber og den potentielt store værdi, der ligger i at bruge IT og digitale tjenester,« siger Jakob Willer, direktør for teleselskabernes brancheorganisation, Telekommunikationsindustrien i Danmark (TI).

Bag »Det digitale spejl« står desuden Telia, Telenor, TDC, Industriens Arbejdsgivere i København, Medierådet for Børn & Unge, Red Barnet, Børns Vilkår, Center for Digital Pædagogik og Digital dannelse.

Formålet er ikke at lære eleverne teknikken ved f.eks. at bruge sociale medier på nettet. I stedet skal de lære at tænke over, hvordan både de selv og andre omkring dem anvender f.eks. Facebook.

Tre områder at tage fat på

Undervisningsmaterialet består af tre områder, som hver kan anvendes i en-tre lektioner på skoleskemaet. Det er det digitale fællesskab (med bl.a. netetik, netmobning og mulighederne i et onlinefællesskab), de digitale fodspor (om positive og negative spor, der efterlades på nettet) og den digitale identitet (om, at onlineprofiler kun viser en del af sandheden - eller måske noget helt andet end sandheden).

»Det digitale spejl« tilbyder 100 gratis workshops på skolerne.

Kampagnen, der begynder 2. november, har sit eget netsted, www.detdigitalespejl.dk.