Elendigt regnskab fra Schibsted

Svigtende annoncesalg rammer den nordiske mediekoncern Schibsted hårdt. Det er gået langt værre end ventet i første halvår 2009. Underskud på 80 mio. kr. 430 skal fyres i år.

Schibsted leverer et elendigt regnskab. Med et underskud på 80 mio. kr. ud af en omsætning på 2,6 milliarder kr. før skat tabte Schibsted for alvor penge i første halvår af 2009. Først og fremmest fordi annoncesalget går tilbage.

Den norske mediekoncern har ambitioner om at blive en af branchens ledende i Europa, men selskabet skuffer fælt i sit seneste regnskab. Det er gået langt værre end ventet i første halvår af 2009 i forhold til samme periode sidste år. Sidste år havde Schibsted i første halvår 300 mio. kr. mere i omsætning, dvs. i alt 2,9 milliarder kr. og et overskud før skat på 219 mio. kr.

Selskabet har sine største akviteter inden for aviser, TV, film, online, mobil, bøger og magasiner. Totalt faldt koncernens annnonceindtægter med 20 procent.

Stigende arbejdsløshed og svage annoncemarkeder giver et markant fald på salget af annoncer på papir. Det er især rubrikannoncer. Men Schibsted har også tilbagegang på stillingsannoncer på internettet. Både Schibsted og aktieanalytikere var forberedt på, at selskabet leverede dårlige tal for første halvår, men tallene viser sig at være langt dårligt, end selv de største pessimister havde spået.

Koncernen vil spare en milliard kr. i år. I første halvår blev der sparet 346 mio. kr. De største besparelser skal komme ved fyring af 430 ansatte. Schibsted fortsætter med at frigøre kapital ved frasalg af virksomheder.