Elendige hjemmesider kan være millioner værd

Danskeren Mikkel De Mib Svendsen kan tjene flere hundrede tusinde kroner om måneden på hjemmesider med et ringe indhold.

Danske netmedier kæmper om at lave det bedste og mest interessante indhold, for at tiltrække så mange læsere som muligt. Men set udfra et kommercielt synspunkt, skulle man måske gribe det anderledes an. - Desto bedre et websted er, desto lavere vil klikafregnet annonceindtjening ofte være. Når indholdet er dårligt, er der en større chance for at brugerne klikker på annoncerne, siger Mikkel De Mib Svendsen, der er ekspert i optimering af hjemmesider til søgemaskiner. Udsagnet er sagt halvt i spøg. For selvfølgelig skal de seriøse danske medier producere godt indhold, og derigennem opbygge en loyalitet hos læserne.

For sjov
Men Mikkel De Mib Svendsen har også bevist, at man kan tjene mange penge på hjemmesider med et mildest talt ringe indhold. - Der kan være mange penge i at skabe trafik til en hjemmeside, hvor der ikke fokus på indholdet. Sidste år tjente jeg i en periode mellem 20.000 og 30.000 dollars om måneden på et par timers arbejde. Det er absolut ikke min hovedforretning, men noget jeg gør for at forstå tingene bedre, siger Mikkel De Mib Svendsen. Til daglig lever han af, at rådgive virksomheder om, hvordan de skal opbygge deres hjemmesider, så de bliver eksponeret bedst muligt på søgemaskiner som Google - og dermed tiltrækker en masse besøgende. Sælgere af sko ønsker eksempelvis en høj synlighed, når en bruger af google søger på relevante ord som skobutikker, skomærker med videre.

Kan ikke kopieres
Det er denne ekspertise, han bruger til at opbygge hjemmesider, der designet til at tiltrække brugere i en bestemt målgruppe fra nettets søgemaskiner. Disse hjemmesider fyldes med relevante annoncer via Googles eget salgsprogram, Adsense. Indholdet på hjemmesiderne er oftest indhold, der kan trækkes fra åbne databaser på nettet til hjemmesiden via eksempelvis RSS-feeds. - Søger en læser efter eksempelvis DVD-afspillere, klikker brugerne måske hen på en hjemmeside uden interessant indhold. Men der er en masse annoncer for DVD'ere. Det er stort set det samme som lokalaviser gør. Der er meget lidt fokus på indholdet, men en masse annoncer, siger Mikkel De Mib Svendsen. Han understreger, at han langt fra har fundet den perfekte opskrift, der kan kopieres af guldgravere, der drømmer om at blive rig i en fart. - Jeg kan lykkedes med det her, fordi jeg er ekspert på området. Det er ikke noget man kan lære på et "bliv-rig-i-en-fart"-kursus. Teknikkerne ændrer sig også hele tiden, så man skal forny sig konstant, siger Mikkel De Mib Svendsen. Hos Google fortæller landechef Peter Friis, at virksomheden som udgangspunkt opfordrer virksomheder til at følge de regler, der opstilles for deres produkter. - Vi arbejder hele tiden på, at vores indeks og programmer fungerer bedst muligt. Hvis der er nogen, som forsøger at manipulere på det, retter vi til, siger Peter Friis.