Elementfabrikker plages af ordreudskydelser

De 23 medlemmer af Betonelement-Foreningen slås med, at kunder ofte udskyder leveringerne med nogle uger eller i værste

fald med nogle måneder.



Det skaber huller i produktionen, som man ikke uden videre kan planlægge sig ud af, selv

om markedet de seneste syv-otte år har ligget på et højt og stabilt niveau.



- Kapacitetsomkostningerne er

de samme. Medarbejderne skal jo f.eks. have løn, forklarer direktør Poul Erik Hjorth, Betonelement-Foreningen.



Den

typiske kontrakt indeholder kun sanktioner én vej - mod leverandøren, hvis vedkommende ikke leverer elementerne som

aftalt.



- Bestemmelserne i AB 92 (Almindelige Betingelser) taler om en promille pr. kalendag i dagbøde, hvis kunden udskyder

leveringen. Hvis producenten skulle hente sit faktiske tab hjem, ville det være en voldgiftssag, og det er ikke kutyme i branchen,

siger Poul Erik Hjorth.



- Jeg tror, de fleste producenter oplever ordreudskydelser hvert år.



- Det er også

et stort problem, at kunderne ikke altid leverer detaljerne om betonelementerne til aftalt tid, uddyber Poul Erik Hjorth.



Han

fortæller om et medlem, der to år i træk havde en omsætning på 100 mio. kr.



Det ene år med

et overskud på ti mio. kr, det andet år var der et rundt nu.



Forskellen skyldes tre måneders udsættelse

af leveringer.



Det hører med i billedet af branchen, at priserne for elementer trykkes af overkapacitet.



Poul Erik

Hjort anslår den til at være 20 pct.



- Der er vild konkurrence på priserne. Det medvirker til, at nogle virksomheder

har mindre tilfredsstillende eller ligefrem utilfredsstillende årsregnskaber.



- Lave priser, huller i produktionen og

store svingninger i markedet hen over året kan ikke styres med forstanden, siger han.



Poul Erik Hjorth vurderer, at de

23 medlemmer repræsenterer 90 pct. af den danske produktion af betonelementer. De beskæftiger cirka 2.100 medarbejdere

og havde i 2003 en omsætning på 1,3 mia. kr. Eksporten var sølle 2,3 mio. kr.