Elektroniksalget bløder i dagligvarebutikker

Salget af billig elektronik rasler ned i landets største dagligvarekæder, og det tvinger flere af dem til at skære i deres sortiment.

Adm. direktør for Netto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Danskerne bruger markant færre kroner på fladskærms-TV, PCere og støvsugere i landets største dagligvarekæder, og det tvinger dagligvaregiganterne til at reagere.

»Forbrugerne forventer noget andet af os i dag end tidligere, så vi skærer kraftigt på elektroniksortimentet,« siger Claus Juel-Jensen, direktør for discountkæden Netto.

Tallene for kædernes elektroniksalg er ikke offentligt tilgængelige, men flere kilder i dagligvaresektoren bekræfter over for Berlingske Business, at de har haft særdeles vanskeligt ved at sælge elektronik de seneste år. Alene i Netto er salget af elektronik dykket med 20 til 30 procent, siden det toppede for et par år siden, oplyser Claus Juel-Jensen, der forventer at salget vil dykke yderligere de kommende år, fordi han nu skærer i sortimentet.

»For fem år siden brugte vi rigtig mange kræfter på nonfood og elektronik. Men markedet har ændret sig, og nu opgraderer vi i stedet på ferskvarer,« siger han.

Også hos Føtex ser kædedirektør Mette Maix sig nødsaget til at skære betydeligt i elektronik og andre såkaldte nonfoodkategorier og opgradere på fødevarer. Det sker, efter at 2012 har været kendetegnet af skrantende indtjening i supermarkedskæden. Som en undtagelse er det dog lykkedes for varehuset Bilka at holde omsætningen på elektronik oppe ved at satse kraftigt på e-butikken bilka.dk.

Coop: Elektronik er hårdt ramt

Hos Coop, der står bag Kvickly, Fakta, Irma, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen, bekræfter direktør for nonfood Jan Adolfsen, at dagligvarekæderne har sværere ved at sælge elektronik end tidligere.

»Vi har også oplevet en tilbagegang på nonfood. Siden salget toppede, er det gået tilbage med en tocifret procentdel. Elektronik har været dobbelt så hårdt ramt som øvrig nonfood,« siger han.

Coop har opgivet at få elektroniksalget til at nå samme højder som tidligere.

»Vores mål er ikke at nå samme omsætning på elektronik som tidligere. Hverken i 2013 eller på sigt. Markedssituationen er en anderledes i dag end tidligere,« siger Jan Adolfsen.

Dagligvarekædernes elektroniksalg bliver presset fra flere sider.

»Fra fysiske butikker bliver dagligvarebutikkerne hårdt presset af Elgiganten, og tilmed er konkurrencen fra nettet stærkt stigende. Her spiller Elgiganten også en rolle sammen med andre store internationale spillere,« siger Henning Bahr, adm. direktør i konsulenthuset Retail Institute Scandinavia, der mener, at forbrugerelektronik er oplagt at købe på nettet for mange kunder.

»Forbrugerelektronik er kendetegnet af stærke mærkevarer og forholdsvist dyre produkter. Så det er naturligt for mange kunder at gå på nettet og søge grundigt efter produkterne og tjekke priserne, inden de køber,« siger Henning Bahr, der udmærket forstår, hvis kæderne neddrosler yderligere på elektronik de kommende år.

»Det vil være en udvikling, som svarer til det, vi ser i udlandet,« siger han.

Priser og indtjening dykker

En række spillere med stærke e-platforme og tværnationale indkøbsfunktioner er klar til at sluge markedsandele, som dagligvare-butikkerne opgiver, er vurderingen fra Henrik Theil fra Foreningen for Dansk Internet Handel.

»Elgiganten har de seneste år fået særdeles godt fat i markedet for forbrugerelektronik med deres e-butik, og vi ser også en betydelig og stigende konkurrence fra store internationale aktører som Pixmania, Amazon.com og cdon.com,« siger han.

Når dagligvarebutikkerne har haft svært ved at tjene penge på forbrugerelektronikken de seneste år, kan det også hænge sammen med, at danskerne er blevet mere kritiske forbrugere, vurderer Erling Madsen fra BFE, Branchen Forbruger Elektronik:

»Tendensen er, at der stadig sælges meget forbrugerelektronik i Danmark, men der har været et kraftigt prisfald over de seneste fem år på forbrugerelektronik. Det rammer selvfølgelig både omsætning og indtjening hos dem, der sælger produkterne,« siger han.

Det samlede marked for TV, kameraer, lyd og biludstyr i Danmark er mere end ti mia. kroner værd målt i forbrugerpriser.