Elektronikgiganter presset af prisfald

Stærkt faldende priser gør ondt på de japanske elektronikproducenter. Men det kommer forbrugerne til gode.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De hastigt faldende priser på ny elektronik gør ondt på den store, japanske Toshiba-koncern, som har mistet 25 procent på driftsresultatet i sidste kvartal af 2007. Også salget af HD-DVD-afspillere giver tab.

Priserne på flash-hukommelseschips er for nedadgående. Toshiba er verdens næststørste producent af NAND-flashchips efter sydkoreanske Samsung og forventer, at priserne vil falde helt op til 50 procent i år mod tidligere forventet 40 procent.

Flash-hukommelseschips har ingen mekaniske dele og er derfor langt bedre sikret mod nedbrud og teknikproblemer end traditionelle harddiske. Flash-hukommelse bruges i blandt andet mobiltelefoner og MP3-musikafspillere men er endnu ikke nået op i så store størrelser som traditionelle harddiske.

Salget af HD-DVD-afspillere, som skal udbrede Toshibas bud på fremtidens DVD i konkurrence med Sonys Blu-ray-DVD, giver heller ikke gode indtægter. Forretningsdivisionen giver tab, efter at Toshiba satte priserne på afspillerne ned for at få bedre fodfæste.

I alt faldt driftsresultatet for fjerde kvartal fra 55,9 milliarder yen (2,64 milliarder kroner) i 2006 til 42,1 milliarder yen (1,99 milliarder kroner) i 2007.

Toshiba, der producerer alt fra vaskemaskiner til atomkraftværker, fastholder sine forventninger til dette kvartal.

Fald på 54 procent

En anden elektronikgigant, NEC, rapporterede tirsdag et nettotab på 5,2 milliarder yen (0,2 milliarder kroner) i årets sidste kvartal som følge af prisfald på halvledere, som bruges i produktionen af computerchips. Det er et fald på 54 procent i driftsresultatet.

NEC forsøger at arbejde sig væk fra forbrugerelektronikmarkedet og i stedet komme ind på markedet for netværksinfrastruktur.

Bedre toner fra mobilgigant

Andre, positive lyde kom fra Japans største mobilselskab, NTT DoCoMo. I oktober-december steg fortjenesten med 38,4 procent til 130 milliarder yen (6,1 milliarder kroner) fra 93,9 milliarder året før.

DoCoMo har indført nye abonnementstyper og er begyndt at sælge billigere telefoner, selv om også de avancerede telefoner sælger godt. Begge dele bidrager til øget overskud i det stadig mere konkurrenceprægede, japanske mobilmarked.