Elektronikbranchen får gyldne tider efter digitalisering

Digitaliseringen af TV-signalerner har betydet storsalg for de danske elektronikforhandlere. Men de bedste tider er stadig foran, mener brancheforening.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det går ikke bare godt – men også temmelig meget bedre end forventet. Sådan lyder meldingen fra Brancheforeningen ForbrugerElektronik, BFE, der repræsenterer alle de radio- og TV-forhandlere, der har været på overarbejde op til digitaliseringen af sende­nettet natten mellem lørdag og søndag.

Danskerne havde allerede mere end rigeligt taget fladskærmsfjernsynet til sig, og det i en grad, så BFE allerede tidligere på året var nødt til at opjustere forventningerne til årets salg fra 630.000 styk til 700.000 solgte apparater i år. Men danskernes interesse for at købe nyt TV har nu udviklet sig så heftigt, at BFE igen opjusterer forventningerne. Denne gang er det mere usikkert, hvad tallet ender på – men direktør for BFE, Allan Bugge, estimerer, at tallet sagtens kan ende på den pæne side af 750.000 solgte fladskærms-TV inden årets udgang.

Ketchup-effekt foran

»Det har været et fantastisk salg hidtil, og salget denne weekend har været det største nogensinde. Men vi forventer, at der ligger nogle travle måneder foran også. Erfaringerne fra udlandet viser, at en masse mennesker først gør noget, når skærmen er gået i sort – og det betyder, at 40.000 mennesker de kommende måneder skal købe nyt TV eller boks,« siger Allan Bugge.

Digitaliseringen af TV-signalet betyder, at alle danskere, der ser TV via en stueantenne, skal sikre sig, at deres TV kan modtage det nye TV-signal. Det har givet skub i salget af fladskærme – men salget ville have været højt under alle omstændigheder, vurderer Allan Bugge.

Med andre ord har de flade TV-skærme holdt hånden under elektronikforhandlerne, der trods intens konkurrence og mindre indtjening per apparat har solgt så voldsomt mange flere TV-apparater på grund af den flade bølge.

Kun halvdelen er flade

Men selv om digitaliseringen har skubbet til udviklingen, er der fortsat gyldne tider forude, vurderer Allan Bugge.

Det er nemlig fortsat kun godt halvdelen af Danmarks 5,6 millioner TV-apparater, der er fladskærme – og den øvrige halvdel står over for at skulle skiftes ud de kommende år.

Og det kommer til at ske samtidig med, at danskerne vil udskifte deres øvrige medieudstyr, så det passer til den digitale verden.

»Fladskærmene og digialiseringen trækker en masse andre ting med sig, som vi allerede nu kan se sker i udlandet, hvor de har været lidt hurtigere end os med det nye signal. Blandt andet skal mange investere i nyt udstyr, hvis de vil have fuldt udbytte af den bedre lyd, der følger med TV i HD-kvalitet (High Definition, red.),« siger han.

Ikke kun fjernsyn

Det er udstyr som Bluray-afspillere, Home Cinema-systemer til lyd og sågar spillekonsoller som Playstation 3, der trækkes op af digitaliseringen. Alene salget af Bluray-afspillere er gået fra 12.000 sidste år til 40.000 nu – og det skyldes til dels, at danskerne nu pludselig har TV-apparater, hvor en Blueray-afspiller eller en Playstation kan sluttes til.

Reddet af digitalisering

Hos en af de store producenter af alskens digitalt isenkram, Philips, er direktør John Heinemann glad for, at digitaliseringen af TV-signalet kom samtidig med finanskrisen. Det øgede salg har nemlig været så voldsomt, at Philips i perioder har haft svært ved at følge med.

»Den øgede kvalitet i TV-signalet får helt sikkert en afsmittende effekt på de øvrige ting, man sætter til fjernsynet. Det er ikke bare Home Cinema-systemer men også de mindre skærme, man har i hjemmets øvrige rum. Derfor forventer vi også, at vi allerede næste år er tilbage på et salg, der ligger på niveau med første halvdel af 2008, før finanskrisen for alvor satte ind,« siger han