Elbiler uden afgift koster milliarder

Klimakommissionen vil fritage el- og hybridbiler for afgifter frem mod 2020. Det koster statskassen flere milliarder af kroner.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Statskassen står med et hul på flere milliarder kroner, hvis el- og hybridbiler bliver fritaget for afgifter frem mod 2020, som Klimakommissionen foreslår.

Bilejernes interesseorganisation, FDM, vurderer, at hullet bliver på 10 milliarder kroner, men Lærke Flader, der er branchechef i Dansk Elbil Alliance, mener, at det er højt sat. Hun regner sig frem til et tab på fire milliarder kroner. Klimakommissionen foreslår, at fritagelsen for afgifter skal gælde for 100.000 biler. Det skulle være nok til at skabe klarere rammer for de producenter, der udvikler elbiler. Men det er en dyr fornøjelse.


Ifølge FDM bliver der betalt omkring 100.000 kroner i afgift for en gennemsnitlig bil. Hvis 100.000 gør brug af Klimakommissionens forslag og køber en bil uden afgifter i stedet for en med afgifter, får staten 10 milliarder kroner mindre ind i registreringsafgift.

Dansk Elbil Alliance understreger dog, at elbilen giver en højere moms, da momsen bliver betalt at bilens værdi uden afgifter. Derfor er statens tab samlet 40.000 kroner per bil. FDM mener, at afgiftsfritagelsen skulle ramme bredere.

- Vi mener, at man bør sidestille alle teknologier, der udleder mindre CO2, og ikke kun el- og hybridbiler.

- Vi vil gøre det over en bred kam og sige, at alle biler, der har gode miljøegenskaber, generelt skal have afgiftslempelser. Så vil man komme længere, og det vil virke fra i morgen, for folk kunne købe de biler med det samme, siger adm. direktør hos FDM, Thomas Møller Thomsen.


Han siger, at der lige nu er 75 procent strøm fra kul i det danske elnet. Derfor udleder elbiler også CO2. Derudover er elbiler ikke færdigudviklede, så en satsning på elbiler vil først slå igennem om mange år.

- Elbiler er stadig elitære og er slet ikke udviklet teknologisk. Deres egenskaber kan slet ikke tilgodese en standardfamilies behov, siger Thomas Møller Thomsen.