Både Tesla, Volkswagen og Skoda kan måske allerede nu begynde at kigge sig over skulderen, for bag dem forbereder kinesiske Xpeng sig nemlig på at ånde bilgiganterne i nakken.

Bilproducenten Xpeng bekræfter, at den nye model af deres elbiler, G6 hedder den, snart kan bestilles og dermed er på vej til Danmark, skriver blandt andre Jyllands-Posten.

G6-modellen er opbygget på en platform kaldet SEPA 2.0, hvilket indebærer 800-volts strømforsyning og en ladeeffekt på op til 280 kW. Det er en ny rekord, og dermed overgår den Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, der tidligere førte an med denne teknologi.

Med op til 280 kW kan du oplade batteriet fra 10-80 procent på under 20 minutter, skriver Xpeng Danmark på deres hjemmeside. 

Ifølge Bilmagasinet »rammer den kort fortalt et sweet spot mellem rækkevidder, der er lange nok til hverdagsbrug, og unødvendig lange rækkevidder, der hæver både pris og vægt.«

Det er Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen, enig i.

»Jeg synes, den har det, der skal til, for at blive en succes. Det ser virkelig spændende ud. Det kan godt blive en ny salgssucces for Xpeng,« siger han til Jyllands-Posten.

Fik for alvor fat med storesøsteren G9

G6 er udstyret med to forskellige batteristørrelser. Et 66 kWh LFP-batteri på Standard Range varianten, der tilbyder en rækkevidde på 435 km, og et 87,5 kWh Lithium-batteri, der leverer en forlænget rækkevidde på 570 km på Long Range varianten og 550 km på Performance varianten.

Elbilen kan bestilles fra maj og kommer til Danmark i efteråret, skriver Bilmagasinet.

G6 er Xpengs fjerde model – P5 kom som den første på det danske marked tilbage i 2022, men blev ikke en succes. P7-modellen sælger heller ikke godt, men Xpeng fik for alvor fat med deres G9-model. I 2023 blev der registreret 582 af slagsen i Danmark, og i år er der allerede solgt 321 ifølge De Danske Bilimportører.

Den nye G6 regnes som en lillesøster til G9.