El-lastbil klar til Danmark

Den britiske el-lastbil Modec er netop blevet EU godkendt, og fabrikken indleder eksport til blandt andet Danmark i år.

Foto: Carsten Teiner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter nogle succesfyldte år i England, er Modec - engelsk producent af el-lastbiler - nu klar til at eksportere bilen til blandt andet Danmark. Det oplyser Bill Gillespie, øverste chef og CEO for Modec.

Modec har ventet på en EU godkendelse (N2 EC WVTA). Den er klar nu – og det betyder, at bilen kan sælges uden videre i EU’s medlemsstater – uden lokale godkendelser. Dermed bliver Modec den første elbil af sin art til at blive solgt i hele Europa.

- Europæiske forhandlere bliver i år etableret i Holland, Irland, Frankrig, Spanien og Danmark på grund af stærk lokal efterspørgsel for elektriske erhvervskøretøjer, siger Gillespie.

Da Modec bygges efter særlige behov, er chassis’et designet ud fra krav om sikkerhed, styrke og funktionalitet – som også er grunden til de opnående godkendelser. Alle tests er nu gennemført – og man er ved at lægge sidste hånd på papirarbejdet.

- Godkendelsesprocessen har været streng, og niveauet for de tests, som har været krævet, ligget meget højt, siger Bill Gillespie.

Modec har hentet hjælp udefra til godkendelserne. Det er foregået hos virksomheden Millbrook, der er eksperter i stil med tyske TÜV, samt hos VCA – Vehicle Certification Agency.

- Jeg vil anbefale alle elbils-producenter at gå i gang med de samme processer for at få EU godkendelser allerede nu. Eksporten af Modes køretøjerne har været en del af vores forretningsplan fra begyndelsen. Mange internationale virksomheder ser fordelene ved at vælge Zero Emission køretøjer – og markedet vil fortsætte med at vokse. N2 typegodkeldelsen fra EU betyder, at vi nu kan leve op til denne efterspørgsel – og vi vil udvide produktionen hurtigt, siger Gillespie.

Typegodkendelse hos Milbrook

Millbrook, et verdensklasse testfirma, er særligt udvalgt af Modec. Resultatet er verdens første N2 kategori EEC typegodkendelse for el-biler.

- Godkendelsesprocessen blev lagt i hænderne  på os hos Millbrook i forbindelse med homologering og typegodkeldelse – og det er den første af sin art, og vi er glade for at have kunnet løse opgaven, siger Tony Soper, Millbrook’s chefingeniør.

Med det store antal elbiler på vej, er Millbrook i førerposition til at tilbyde typegodkeldelsesfaciliteter til elbilproducenter, som Tony Soper udtrykker det.

Tidligere var det kun personbiler (M1-gruppen), motorcykler og landbrugsmaskiner der kunne opnå en EU godkendelse.

Andre typer køretøjer, inklusive elektriske, skulle godkendes lokalt i medlemslandene, men fra udgangen af april i år er loven ændret, så man kan få typegodkendelse af alle typer biler, busser, erhvervskøretøjer og trailere – så én typegodkendelse vil være gyldig i alle medlemslande.

Modec begyndte at bygge deres elbiler i 2007 – og i dag kører 150 køretøjer i Storbritannien, primært i London på grund af byens bompenge system (Congestion Zone) hvor ikke forurenende biler slipper for at betale "entré". Kunderne tæller Tesco, M&S, FedEx, UPS samt Network Rail.

Modec køretøjerne er opbygget omkring en stor, udskiftelig batteri-kassette, som gør bilen fremtidssikret, fordi kunderne hen ad vejen kan bruge forskellige batterityper efterhånden som den teknologiske udvikling på batterisiden ændrer sig.

Lige nu er der to versioner af Modec tilgængelig – en med 100 kilometer rækkevidde med lithium-jern fosfat batterier og en med 160 kilometer rækkevidde med "Zebra" Sodium nickel klorid batterier.

Batterier med store rækkevidde er under udvikling (lithium-jern fosfat) og lanceres senere i år.