El-kunder får ingen glæde af prisfald

En mild vinter og masser af regnbyger i Norge og Sverige betyder, at el-prisen siden november er styrtdykket og hastigt nærmer sig bundrekord.

For danske el-kunder er prisfaldet imidlertid ikke slået igennem. Tværtimod er deres regning blevet større, skriver Jyllands-Posten.

Årsagen skal findes i de prisgarantier, som man fra politisk hold gennem årene har strikket sammen til vindmølleejere. Prispakker som f.eks. betyder, at en kilowatt-time (kWh) i november kostede 1,53 kr. hos det sønderjyske el-selskab Syd Energi, mens prisen i januar er 1,60 kr., selv om el-prisen på det fri marked i samme periode er faldet 10 pct.

Når faldende el-priser fører til højere el-regninger til forbrugerne, hænger det sammen med, at støtten til landets knap 5.300 vindmølleejere vokser i takt med, at markedsprisen falder.

»Det er et stort problem, at man giver en høj fast pris til vindenergi. Når markedsprisen på strøm er høj, er afstanden mellem den garanterede støttepris og markedsprisen minimal. Derfor behøver man fra offentlig side ikke at støtte vindmøller så meget. Er markedsprisen lav, skal man til gengæld af med flere penge i støtte,« siger Peter M. Nielsen, formand for Foreningen af Slutbrugere af Energi, der tæller 38 af landets største el-kunder som Dansk Supermarked, Carlsberg og Danisco Sugar.

Han giver direkte de indviklede afregningssystemer for vedvarende energi som vindkraft skylden for den manglende logik i prisdannelsen på el-markedet.

Den offentligt regulerede støtte til vedvarende energi opkræves hos hver enkelt kunde.

I Syd Energi betalte kunderne i november 0,6 øre for hver forbrugt kilowatt-time, mens støtten i januar er mangedoblet til 9,4 øre, fordi elprisen er faldet.

Kilde: Jyllands-Posten