EL kræver fyringer i Metroselskabet

Enhedslisten opfordrer transportminister Magnus Heunicke til at skifte ud i besætningen på direktionsgangen i Metroselskabet. Det sker, efter det er kommet frem, at Folketinget ikke var fuldt informeret om risikoen ved milliardinvesteringen i metroen.

Metrobyggeriet i København har længe været forsinket, dårligt styret, og Folketinget er ikke blevet ordentligt oplyst om mulige forsinkelser, konkluderede ny beretning fra Rigsrevisionen onsdag d. 25. juni 2014. Her bliver der lavet vedligeholdelses-arbejde på boremaskinen Tria også kaldet TBM2, der er brudt igennem til Nuuks Plads, efter at have boret 1200 meter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Folketingets Finansudvalg blev ikke informeret om de store risici, som Metroselskabet tog på vegne af skatteyderne, da udvalget sagde ja til at investere 21 milliarder kroner i det københavnske metrobyggeri i 2010. Det erkender Transportministeriet over for Politiken.

Og det bør ifølge Enhedslisten få konsekvenser for direktionen i Metroselskabet, fortæller transportordfører Henning Hyllested (Ø):

»Vi opfordrer transportminister Magnus Heunicke (S) til at ændre på direktionsgangen i Metroselskabet. Det skyldes, at jeg er sikker på, at Metroselskabet har haft en finger med i spillet. Det er jo dem, der fungerer som rådgiver for Transportministeriet i alt, hvad der sker omkring metroprojektet,« siger Henning Hyllested.

Sammen med SF, Dansk Folkeparti og de Konservative kræver Enhedslisten nu en tilbundsgående undersøgelse af årsagerne til fejlene.

»Nu må det være nok. Vi må have en undersøgelse af, hvorfor Transportministeriet har tilbageholdt oplysninger for Folketinget i 2010 - om det er sket med fuldt overlæg, eller om det er fordi, man ikke den gang vurderede risikoen for forsinkelser som følge af myndighedsbehandling som særligt stor. Det er jo en bekvem forklaring,« siger Henning Hyllested.

Han understreger samtidig, at han ikke mener, at sagen bør få konsekvenser for Magnus Heunicke, eftersom han ikke var minister i 2010.

»Men jeg forventer, at ministeren foranstalter de krævede undersøgelser. Jeg vil i hvert fald kræve ministeren i samråd om sagen, hvis ikke han selv hoster op med oplysninger, der kan belyse alle aspekter af denne alvorlige sag,« tilføjer Henning Hyllested.

Transportministeriet erkender ifølge Politiken, at Folketingets Finansudvalg skulle have været oplyst om de risici, Metroselskabet skrev ind i kontrakten med en option på, at hovedentreprenøren kunne arbejde i døgndrift på fire byggepladser.

Tilladelserne til at bygge i døgndrift kom nemlig ikke, og metrobyggeriet forsinkedes, mens en ekstraregning på op mod to milliarder kroner lander hos skatteyderne.