El-købmand vokser dramatisk

Det liberaliserede energimarked i Europa har skabt helt nye muligheder for Danske Commodities, der har tidoblet antallet af medarbejdere på ni år.

Henrik Lind står bag virksomhederne Lind Invest og Danske Commodities der køber og sælger el
Læs mere
Fold sammen

For ti år siden var det svært at forestille sig, at man kunne tjene penge på at handle med el, gas og CO2-kvoter.

Men da markederne for energi blev liberaliseret i begyndelsen af det forrige årti, opstod mulighederne. Henrik Lind, der i dag driver Danske Commodities med Torben Clausen som adm. direktør, så dem før alle andre. Derfor stiftede han det firma, der nu lyder navnet Danske Commodities A/S.

I dag har de to og deres næsten 300 medarbejdere en blomstrende forretning, der er vokset dramatisk – især i de senere år.

En af hemmelighederne er, at Danske Commodites (DC) investerer ikke mindre end 50 mio. kr. om året i IT. De godt 100 ansatte i IT-afdelingen sikrer, at selskabets teknologiske platform hele tiden understøtter forretningen.

En typisk kunde kan være en gårdejer med en stribe vindmøller, der vil have den bedst mulige pris på det rigtige tidspunkt for den strøm, han leverer til nettet. Det hjælper DC ham med. Gårdejeren får desuden en stribe vigtige data, som kan optimere hans vindforretning.

Også aftagerne af strøm nyder godt af Danske Commodities’ systemer, der kan give dem en lang række specialiserede informationer.

Både stifteren, der er bestyrelsesformand, og den adm. direktør erkender, at deres position på markedet er stærk, fordi konkurrenterne ofte er ældre spillere fra monopoltidens dage, som ikke helt forstår den markedsdynamik, der kan udløses, når et marked bliver givet frit.

Mere liberalisering

Firmaet opererer i dag i 32 lande – fortrinsvis i Europa. Planen er at udnytte nye forretningsmuligheder i disse markeder, efterhånden som de liberaliseres yderligere. Ambitionen er fortsat vækst, selv om den ikke nødvendigvis kan nå op på de hidtidige 25 procent om året. Dertil har virksomheden vokset sig for stor.

Det har været afgørende for udviklingen, at stifteren Henrik Lind indså, at han ikke selv kunne overkomme både at udvikle virksomheden strategisk og stå i spidsen for den daglige drift. Derfor ansatte han Torben Clausen som adm. direktør i 2010. De to supplerer hinanden godt. Henrik Lind tænker strategisk. Torben Clausen strukturerer forretningen og indfører effektive processer og arbejdsgange.