El-batmobil med "sjette sans" skal udfordre Tesla

Den temmelig mystiske og temmelig hypede bilproducent Faraday Group har røbet en del mere om den elbil, der ventes at ramme markedet i 2017. Der er tale om en bil, der til forveksling ligner en batmobil, og hvor en smartphone skal give bilen en sjette sans.

Foto: STEVE MARCUS. The Faraday Future FFZERO1 electric concept car is unveiled during a news conference in Las Vegas, Nevada January 4, 2016. REUTERS/Steve Marcus
Læs mere
Fold sammen

Bilister, forbrugere og tech-interesserede kommer stadig tættere på et svar på, hvad man mon kan forvente fra det mystiske og stærkt hypede Faraday Group, der har varslet Tesla seriøs krig på elbils-markedet.

Bilproducenten, har ladet detaljer om sin elbil, der ventes i produktion i 2017,  falde drypvist de seneste måneder, og det største løft i sløret finder aktuelt sted i Las Vegas, hvor verdens største forbrugerelektronikmesse udspiller sig.

Ifølge Financial Times har Faraday Group her præsenteret en prototype, der mest af alt ligner en batmobil, altså den der Batman fræser rundt i Gothams gader i. Modellen, der for nu bærer navnet FFZERO1, udmærker sig derudover ved, at teknologien samler sig om en smartphone, der vil blive indlejret i bilens rat, og som skal agere en slags sjette sans for bilen. Via smartphonen vil det være muligt at indstille bilen efter bilisten personlige præferencer, og det vil også være smartphonen, der skal kunne overtage føringen af bilen.

Faraday Group satte bilbranchen på den anden ende og åbnede for en lang række spekulationer, da en sparsom hjemmeside tidligere i år meddelte, at det på daværende tidspunkt ukendte firma var undervejs med en elbil, og at førende ingeniører fra Tesla var hentet ind til opgaven.

Siden har det stået klart, at det er penge fra kinesiske mediekoncern Leshi Internet Information and Technology Corp, der sponsorerer foretagendet. Virksomhedens leder, Jia Yueting, har meddelt, at man forventer at kunne udfordre Tesla, der aktuelt sidder mere eller mindre enerådigt på elbils-markedet.

Faraday Futures chefudvikler, Nick Sampson, der er en af dem med en fortid i Tesla, mener, at bilindustrien aktuelt forsømmer at følge med den digitale udvikling, resten af samfundet er under.

»Vores livsstil bliver meget digital og forbundet, og bilindustrien responderer ikke hurtigt nok på de behov,« siger Nick Sampson ifølge Financial Times.

Ambitionen er at have den første bil i produktion i 2017, hvorefter nye modeller vil følge i en lind strøm.

»Vi fokuserer på en bil af gangen, men vores strategi tillader os at kunne følge hurtigt og effektivt op med nye modeller i stedet for at vente fem år med den næste bil,« siger Nick Sampson til Financial Times.

Den digitale indmad i bilen vil blive udviklet i tæt samarbejde med det kinesiske Letv, et datterselskab til Leshi Internet Information and Technology Corp, der tidligere har samarbejdet med Aston Martin.

Bilen vil blive produceret i Nevada, hvor Faraday Group er ved at rejse gigantiske produktionshaller. Aktuelt er i omegnen af 550 medarbejdere dedikereret til projektet på amerikansk grund, mens yderligere 200 mennesker bidrager fra andre dele af verden.