Ekstra Bladet vinder over nethajer

Udenlandske firmaer havde købt danske netadresser med indbyggede stavefejl.

Ekstra Bladet har vundet sager mod to udenlandske adressehajer, som har købt danske netadresser med indbyggede stavefejl.

Firmaet Balata.com TLD i Hong Kong har tidligere tabt en stribe sager i Klagenævnet for Domænenavne. Balata excellerer i at købe netadresser, som er stavet forkert. Når folk skriver fejl i en adresse ind, sendes de nemlig til disse sider, som viser reklamer for alt muligt andet.

Klagenævnet for Domænenavne har nu frataget Balata.com TLD de to netadresser «eksterbladet.dk« og »ekstrablader.dk«. Balata ejer 278 danske netadresser og har gentagne gange fået frataget adresser, som tydeligt lukrerer på kendte varemærker i Danmark.

Tilsvarende har firmaet Virtual Net Media i Miami, USA, fået frataget netadressen »ekstrsbladet.dk«, som overdraget til Ekstra Bladet.