Ekstra Bladet dropper at anke tabt sag om gidseldækning

I Københavns Byret blev Ekstra Bladet dømt til at betale to søfolk 600.000 kroner. Avisen anker ikke sagen.

Ekstra Bladet dropper at anke sagen om avisens dækning af danske søfolks tid som gidsler i Somalia. Det skriver avisens chefredaktør, Poul Madsen, på eb.dk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Ekstra Bladet dropper at anke sagen om avisens dækning af danske søfolks tid som gidsler i Somalia.

Det skriver avisens chefredaktør, Poul Madsen, på eb.dk.

Fredag i sidste uge tabte avisen en sag i Københavns Byret, da byretten nåede frem til, Ekstra Bladet var unødigt krænkende i sin dækning af to danske søfolks tid som gidsler i Somalia.

- Vi er ikke enige i byrettens dom, som blev afsagt i fredags. Men hensynet til de to søfolk vejer for os tungere end at trække sagen ud med en anke til landsretten, skriver Poul Madsen på eb.dk.

Byretten bestemte, at Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen og udgiveren JP/Politikens Hus skal betale en godtgørelse til de to frigivne gidsler, Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, på 600.000 kroner.

De danske søfolk får en godtgørelse på 300.000 kroner hver, fremgår det af byrettens dom i sagen.

Ifølge byretten er Ekstra Bladet erstatningsansvarlig for at have bragt billeder og omtale af private oplysninger, mens søfolkene sad i fangenskab som gidsler i Somalia.