Eksportpotentiale på 22 mia i IT og reklame

Servicebranchen kan få en afgørende rolle i regeringens kamp mod den lange strukturelle vækstkrise, som Danmark kommer til at stå i, når den globale finanskrise engang driver over.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ny forskning fra CBS (Handelshøjskolen i København) afslører et hidtil ukendt potentiale for eksport af danske serviceydelser inden for især IT og reklame på 22 mia. kr. Det skriver dagbladet Børsen.

Og ifølge tidligere vismand og medlem af regeringens nye vækstforum, CBS-professor Jan Rose Skaksen, kan udnyttelsen af eksportpotentialet i servicesektoren vise sig at blive en vigtig kilde til fremtidens vækst.

Regeringens vækstforum holder sit første møde i statsministerens embedsbolig, Marienborg, i dag.

»Det er bemærkelsesværdigt, at der tilsyneladende er så mange danske servicevirksomheder, som i dag ikke udnytter deres fulde potentiale for at eksportere ydelser ud i verden. Og da vi ved, at international handel generelt er en effektiv kilde til øget produktivitet og vækst i de traditionelle vareproducerende erhverv, er der god grund til at tro, at det også kan være tilfældet indenfor serviceerhvervene,« fortæller Jan Rose Skaksen.

Han står sammen med tre andre forskere tilknyttet CBS?s nye Center for Economic and Business Research står bag den nye forskning. Danmarks samlede eksport udgjorde i 2008 omkring 950 mia. kr.. Heraf kan omkring 15 pct. i dag henføres til egentlig serviceeksport ? her defineret som tjenesteeksport eksklusiv søfart og turisme.