Eksplosiv vækst i netmediers indtægter

Annoncevækst tordner derudaf med vækstrater på over 50 procent og en omsætning på 163 millioner kroner – alene på bannerannoncer. Det er resultatet af kvartalsopgørelsen over annonceomsætningen på de danske internetmedier.

Internetmediernes annonceomsætning vokser fortsat i rekordfart. 1. kvartal 2007 viser høje vækstrater, som tyder på endnu et rekordår.

Det viser en opgørelse fra Foreningen af Danske InternetMedier(FDIM)

"Året lægger ud i fin stil med store vækstrater for internetmedierne. Med den start ser det ud til, at vi kan forvente et år med fortsat stor vækst i annonceomsætningen på nettet. Mit bud er at vi ender omkring 30 procent når året er gjort op," siger Christian Peytz, formand for FDIM. Banneromsætning vokser hurtigst

Den største vækst bidrager bannerannoncerne med. Bannerannonceområdet er vokset med 56 procent i forhold til 1. kvartal 2006 og med 29 procent i forhold til 4. kvartal. "Internetmedierne har sat sig i førersædet. Lige nu er der flere danske netmedier, som er på til at hente store gevinster på børsen, Danmark ligger i top når det gælder annonceomsætning pr. internetbruger kun overgået af England og USA og vi har netop lanceret vores nye målesystem, som vi forventer, vil give omsætningen er yderligere skub fremad," siger Christian Peytz.

Den største omsætning hos internetmedierne ligger i kategorien Markedspladser, som tegner sig for 260 millioner kroner i første kvartal.

Markedspladser omfatter bl.a. rubrikannoncer, telefonbogstjenester, prissammenligningstjenester og jobannoncer. Sammenlignet med 1. kvartal 2006 er der en stigning i omsætningen for Markedspladser på 18 procent. Jobannoncemarkedet alene står for 103 millioner kroner i 1. kvartal, hvilket er en stigning på 34 procent i forhold til samme kvartal 2006 og en stigning på 40 procent sammenlignet med sidste kvartal 2007.

"Vi kan konstatere, at der fortsat er rivende udvikling på jobannoncemarkedet i 1. kvartal. Der har aldrig været annonceret så mange ledige job, som der er nu, og jeg vurderer, at vi er ved at have nået toppen. Vores omsætningstal følger jobudviklingen og derfor må vi forudse lavere vækstrater på jobområdet i en periode frem," siger Jan Bergh, formand for FDIMs Jobudvalg. Google ikke med Omsætningen for søgeordsannoncering indgår ikke i den kvartalsvise opgørelse da den største spiller på det marked, Google ikke er medlem af FDIM og derfor ikke indrapporterer omsætning.

Til gengæld giver FDIM på årsplan et tal for søgeords-omsætningen på baggrund af meldinger fra meldinger fra markedet. Omsætningen for søgeord i 2006 anslog FDIM til at være 365 millioner kroner.

Omsætningstallene bygger på indberetninger fra FDIMs medlemmer samt estimater fra markedets aktører. Det er Deloitte, der står for opgørelsen på vegne af FDIM.