Eksperters dom over Dansk Supermarkeds »Amazon-plan«: Uambitiøst og umuligt

Dansk Supermarked vil kopiere Amazons koncept og tage kampen op med giganten ved at fokusere på en dansk profil. Men det møder kritik fra eksperter, der mener, at de satser for småt og forkert.

Amazon startede med bogsalg, men er i dag gigantisk. Dansk Supermarked melder sig til at tage kampen op, men det kan vise sig at blive en svær opgave. Fold sammen
Læs mere
Foto: CHARLES PLATIAU

»Det er ikke ambitiøst nok,« siger Lars Kejser, direktør i Episerver og medlem af Dansk Industris E-handelsudvalg, om de planer, som Dansk Supermarked fremlagde onsdag. Danmarks største detailhandelsvirksomhed vil tage kampen op mod nogle af verdens største med idéen om, at alle danske netbutikker skal gå sammen på portalen Wupti.com og udfordre Amazon.

»Hvis det er fuldstændig samme præmisser, hvorfor skulle jeg så vælge Wupti frem for Amazon?« spørger han.

En del af strategien fra Dansk Supermarked er at tiltrække danske butikker og kunder ved at fokusere på en dansk profil. Men det mener Lars Kejser ikke er den rigtige tilgang.

»Indtjeningen og potentialet er så smalt og så små tal, at de ikke engang vil kunne tjene penge nok til at hamle op med den forretningsmodel, de kopierer« siger han.

Om vi taster .com, .de eller .dk i adressefeltet betyder så godt som ingenting for forbrugeren, når der handles på nettet. I stedet handler det om at få det rigtige produkt på det rigtige tidspunkt til den rigtige pris.

Kernen hos Amazon er opbygningen af de store distributions- og logistikcentraler, der efterhånden er mellem 150 og 200 af på tværs af lande.

Amazon sætter sig på hele distributionskæden fra lastbiler og vognmænd til fly og droner. Det er først og fremmest en fordel, fordi leveringen går hurtigere. I USA har Amazon i udvalgte områder en leveringstid på en time. Morten Suhr Hansen, ekspert i e-commerce og abonnementsløsninger, taler om et ’distributionskapløb’.

»Amazon er bare bedre end alle andre til at få varerne ud til kunderne,« siger han og fortsætter:

»Det er et kapløb, som de allerede har vundet på de markeder, hvor de er dominerende,« siger Morten Suhr Hansen.

Den type muskler skal bygges op, hvis man skal konkurrere på samme vilkår. En proces, der kræver tid og en masse penge i ryggen, siger Lars Kejser.

Amazon sidder massivt på markedsandelene i Tyskland, Storbritannien, Frankrig og USA.  I sidstnævnte har amerikanerne voldsomme 52 procent af den samlede E-handel.

Lars Kejser mener, at man godt kan kopiere dele af Amazons forretningsmodel, men det er nødvendigt at finpudse og tænke anderledes.

Dansk Supermarkeds koncernchef med ansvar for digitalisering og e-commerce, Kenneth Nielsen, tror på, at Dansk Supermarked kan tage kampen op mod giganten Amazon.

»Vi vil forsøge at sikre os nogle meget aggressive priser, der er bedre end det, Amazon kan tilbyde,« siger Kenneth Nielsen.

Men det bliver ifølge Morten Suhr Hansen svært at realisere i praksis. Amazons generelle strategi er at være billigst, uanset hvor de er.

»Amazon laver hele tiden prissammenligninger, så det er svært at konkurrere på pris,« siger han.

Lars Kejser er enig i, at det bliver mere end svært at hamle op med Amazons lave priser på et lille marked som Danmark.

»Det bedste forsvar, det er et angreb. Hvorfor tænker de ikke ud over landets grænser?« spørger han retorisk og tilføjer, at der skal mange, mange penge til at have så langsigtet en strategi som Amazon, der har muskler til at køre med underskud for at skabe volumen.

»Amazon var ikke profitable i starten, men de investerer med langt sigte i et distributionsnet, og nu genererer de et overskud,« siger Morten Suhr Hansen.

Lige nu findes Amazon ikke i Danmark, men er alligevel landets andenstørste netbutik. Hvis eller når Amazon går ind på det danske marked, vil alle komme til at mærke det, mener Lars Kejser, også selv om Wupti har et tilsvarende koncept.

»Amazon vil gå ind og få den største markedsandel, det er jeg slet ikke i tvivl om,« siger Lars Kejser.