Eksperter: Nykredit har fejlet i fortællingen

Nykredit har ikke forklaret godt nok, hvorfor priserne på boliglån stiger, lyder det fra flere kommunikationseksperter, der kritiserer topchef Michael Rasmussens ageren i bidragsballaden.

Nykredit har ikke formået at forklare sine kunder, hvorfor de hæver bidragssatserne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Det bliver dyrere at have et boliglån hos Nykredit på grund af kommende skrappere krav fra myndighederne.

Sådan lød forklaringen i et brev til cirka en halv million danskere, da koncernen i begyndelsen af februar meddelte, at Nykredit ville gå på børsen for at rejse ekstra kapital.

Men argumentationen har bragt Nykredit ud i et regulært stormvejr. Både kunder, journalister og politikere har sat spørgsmålstegn ved forklaringen bag de højere priser.

Jesper Højbjerg Christensen er kommunikationsrådgiver og blandt andet stifter af kommunikationsbureauet Advice og Kommunikationsforum.dk. Han stiller sig kritisk over for den fortælling, Nykredit fra begyndelsen har forklaret sig med.

»Det er en meget abstrakt forklaring, som man kun forstår i et system. Men de enkelte kunder kan ikke forstå, hvorfor det lige pludselig er deres realkreditbidrag, der bliver dyrere, når nødvendigheden ikke først er blevet fortalt,« siger han.

Han bakkes op af Thomas Albrechtsen, der er strategirådgiver i forsknings- og strategienheden Nextwork.

»Hvis man skal lave grundlæggende om på sin forretningsmodel, og når det samtidig går ud over kunderne økonomisk, så bliver man nødt til at lægge en plan for, hvordan man forklarer det, og hvordan man laver om på de ting, så forbrugerne forstår det,« siger han.

»Men det handler helt grundlæggende, om man kan forklare folk, hvorfor det, de tidligere har betalt for, lige pludselig koster mere. Og det har de tydeligvis ikke kunnet forklare,« understreger Thomas Albrechtsen.

Nok spørge – ikke skrive

Nykredits koncernchef, Michael Rasmussen, har ikke villet stille op til et længere interview, siden stormen begyndte at rase omkring Nykredit. På et møde torsdag orienterede han dog Berlingske, Finans.dk, Børsen og TV 2 om Nykredits allerede kendte synspunkter i sagen under aftale om, at der ikke måtte refereres fra mødet.

Næstformand for Foreningen Nykredit, Nina Smith, har dog stillet op til kortere interviews i forbindelse med repræsentantskabsvalget til Foreningen Nykredit. Hun kaldte onsdag situationen for en »shitstorm i almindelig kommunikation«, da Berlingske fangede hende på vej til valgmøde i Roskilde.

»Det er et skidt signal, hvis ikke man kan forklare beslutningerne til en journalist, så er der noget galt. Det, der ikke kan forklares, kan vanskeligt forsvares. Hvis ikke kritikken var kommet bag på Nykredit, så ville de sagtens have kunnet fortælle bedre, hvorfor de har gjort, som de har gjort,« siger Jesper Højberg Christensen om Michael Rasmussens ageren i sagen.

Samme udmelding kommer fra Jonas Rugaard, der er kommunikationsrådgiver og partner hos kommunikationsbureauet Kudos.

»Det lader ikke til, at de har forudset, at det her kunne blive så stor en sag. Det er lidt, som om at tankegangen har været: Går den, så går den. Det er ikke et synderligt troværdigt budskab i det brev, de først sender til deres kunder om bidragsstigningerne. Så alene dér har de ikke klaret det særlig godt,« siger han.

Nykredit presset på tid

En del af forklaringen af den kritiserede kommunikation kan være, at Nykredit angiveligt var nødsaget til at fremskynde planerne om børsnoteringen.

»Vi fik ekstra travlt, da der gik meget konkrete rygter i finansmarkedet i London om en forestående børsnotering af Nykredit,« skrev Michael Rasmussen i en mail til Finans.dk onsdag.

HR- og kommunikationsdirektør i Nykredit, Trine Ahrenkiel, vil lade andre om at vurdere, hvordan Nykredit har klaret kommunikationen. Hun understreger, at de har prioriteret den direkte kundedialog højest.

»Men uanset hvad er stigninger i bidragssatser ikke et nemt budskab, ligesom de fremtidige planer, Nykredit har lagt frem, er komplicerede og vanskelige at forklare,« siger hun.