Eksperter: Geopolitisk uro må ikke koste shippingvækst

Eksperter opfordrer rederier til lobbyarbejde for frihandel, så politisk uro i blandt andet Rusland ikke sætter en stopper for shippingbranchens vækstudsigter.

Et Mærks-fartøj i St. Petersburg. (Arkivbillede) Fold sammen
Læs mere
Foto: ANATOLY MALTSEV
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvad hvis den internationale politiske tilstand pludselig satte en stopper for shippingbranchens gode vækstudsigter?

Det spørgsmål rejser to af shippingindustriens eksperter på konferencen Danish Maritime Forum onsdag. Her er 200 af den maritime industris største aktører samlet for at debattere, hvilke muligheder og udfordringer shippingbranchen står overfor med udsigten til, at skibsfragt fordobles over de næste 16 år.

Det er især konflikten i Rusland, der bekymrer eksperterne. De russiske sanktioner har direkte betydning for shippingindustriens vækstmuligheder:

»Håbet er, at vi kommer tilbage til, at sanktionerne ophæves. Ellers bliver et af verdens største lande afskåret fra verdenshandlen. Det har direkte effekter på shipping og på, hvem der kontrollerer vandene,« siger Gideon Rachman, der er journalist og udenrigsskribent hos Financial Times.

Sammen med den amerikanske cheføkonom fra IHS, Nariman Behravesh, har han kigget i sin krystalkugle for at rådgive shippingbranchen om, hvordan man sikrer maksimal udnyttelse af de store vækstmuligheder, rederierne har i sigte.

B»oomet i shippingindustrien er noget, vi tager for givet, men boomet kræver politisk forandring for at gøre det muligt for rederierne at udnytte det til fulde. For 50 år siden var et handelssamarbejde med Kina utænkeligt. I dag er Kina formentlig en af verdens største handelslande og shippingnationer, og det samme gælder for Rusland. Det minder os om, hvad politik kan give os og tage fra os,« siger den amerikanske cheføkonom Nariman Behravesh.

Ifølge eksperterne er en af de vigtigste udfordringer at sikre fri handel mellem nationer og åbne farvande for rederierne, hvis shippingbranchen skal udnytte det vækstpotentiale til fulde, som ligger for skibsredernes fødder.

»Det er vigtigt at standardisere reglerne for handel. Branchen har brug for internationale standarder, der gælder over hele verden,« siger Gideon Rachman og suppleres af den amerikanske cheføkonom:

»Der er et stort potentiale med vækst i handlen med Africa og Asien. Det er her shippingindustriens rolle kommer i spil. Shippingbranchen skal uddanne i fri handel og opfordre regeringer til at sikre fri handel. For det kommer mange mennesker til gode over hele verden. Shippingindustrien kan kickstarte sådan en frihandelsudvikling,« siger Nariman Behravesh.

Det skal gøres gennem lobbyarbejde, mener de to eksperter. For shippingbranchen bringer vækst og job, og det skal kommunikeres til politikerne.

»Det er en branche, der er livsblodet for den globale industri. Enhver skade for shipping kan skade økonomien og vækstudsigterne for f.eks. Kina og Japan. Og det kan bruges til lobbyisme og til at påvirke regeringer, der har været tilbageholdne med at gå med på frihandel,« siger Nariman Behravesh og opfordrer rederierne til at rulle ærmerne op og bruge deres indflydelse.

Men branchen skal tage initiativ nu og ikke i morgen, lyder eksperternes vurdering. For det vil være katastrofalt, hvis rederiernes skibe ligger stille i havn i en tid, hvor den internationale handel er udset til at stige markant, og hvor behovet for skibsfragt er større end nogensinde.