Eksperter advarer mod nye bankkonkurrenter

Det er potentielt forbundet med store problemer, hvis Facebook og Google begynder at drive bankvirksomhed, lyder det fra flere eksperter.

Facebook og Google kan bevæge sig ind på bankmarkedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: MICHAEL DALDER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvordan vil du have det med, at dine personlige bankoplysninger bliver brugt til målrettet annoncering på nettet? Det er et problem, der kan være tilfældet, hvis Facebook og Google bevæger sig ind på bankmarkedet, som Danske Bank frygtede i Berlingske Business mandag.

Flere eksperter mener, at der er grund til bekymring, hvis virksomheder som Facebook og Google viderefører deres nuværende forretningsmodel i bankregi.

»Når en bank viderefører dine personlige forbrugsmønstre, er der grund til at blive nervøs. Det tyder alt på, at Google og Facebook vil gøre som banker. De benytter sig af direkte markedsføring, så de kender dig som kunde, hvilket øger chancen for, at du klikker på målrettede links,« siger Jan Kaastrup, der er CTO og partner i sikkerhedsfirmaet CSIS.

Det kan betyde, at du som bankkunde modtager reklamer om de produkter, som du har købt.

»Google og Facebook vil helt afgjort håndtere kundernes persondata anderledes, end bankerne hidtil har gjort. Forskellen er, at de traditionelle banker ikke sender disse data videre. Selv om Google ikke direkte sælger dem, bruger de dataene til at sælge målrettede annoncer til tredjepart.«

Det siger Henning N. Jensen, partner i PlusCON og tidligere vicepræsident i Nets. Han mener, at man som kunde må acceptere, at Google og Facebook bruger ens personlige oplysninger.

»Hvis jeg ikke vil have, at Google og Facebook bruger mine oplysninger, må jeg lade være med at bruge deres tjenester, eller også må jeg være mere kritisk og lade være med at klikke på annoncer. Hvis jeg gerne vil drage nytte af deres viden, bliver det yderligere forbedret, hver gang jeg bruger deres tjeneste.«

Uoverskuelige konsekvenser

Det eneste, der reelt kan give forbrugeren databeskyttelse, skal ske gennem en EU-lovændring, vurderer Henning N. Jensen, da den danske lovgivning ikke alene vil sikre beskyttelse.

»Den danske persondatalov vil ikke være til stor hjælp. Dataene bliver trukket ud af landet, og Google og Facebook vil formentligt være underlagt amerikansk lovgivning eller en form for Bermuda-lovgivning, som slet ikke tager stilling til den slags. Jeg kan ikke forestille mig, at der er store bekymringer hos de store multinationale koncerner om, hvorvidt de må bruge deres kunders personoplysninger,« siger han.

Som bankkunde i Facebook eller Google advarer Jan Kaastrup imod ugennemsigtige konsekvenser. Selv om kunden accepterer målrettede annoncer til fordel for lavere renter, er det svært at vise, hvor meget man i sidste ende sparer.

»Det største problem er, at det bliver svært at vide, hvad man går ind til som forbruger, og hvad det har af konsekvenser. Det vil være svært at sammenligne bankpriser, fordi deres forretningsmodeller er svære at gennemskue for en almindelig forbruger. Det kan godt være, at du som forbruger siger, at du ikke er modtagelig over for reklamer og blot klikker væk, men der er en grund til, at Facebook og Google tjener rigtig mange penge. De er specialister i at målrette annoncer,« siger Jan Kaastrup fra CSIS.

Derfor opfordrer Henning N. Jensen potentielle kunder til at tænke sig om en ekstra gang, inden de skifter bank.

»Det er strengt nødvendigt, at man sætter sig ind i tingene i den digitale verden og ikke bare tror, at den danske lovgivning redder en. Som forbruger skal man sætte sig ind i vilkårene for de services, man bruger, eller også skal man sikre sig, at vilkårene er godkendte af eksempelvis Forbrugerrådet Tænk. Det er umuligt for forbrugeren at følge med i alle regler, og derfor skal man en gang imellem overveje, om den lille eventuelle fordel, som man får, umiddelbart kan svare sig.«