Ekspert: Virksomheder vil eje talenters drømme

Kampen om de dygtigste medarbejdere har bevæget sig langt ind i privatsfæren. Nu ønsker virksomheder at eje de unge talenters drømme og ambitioner, mener forsker.

Et hold fra CBS har vundet den danske del af en international studiekonkurrence, som fra i dag afholdes i Hong Kong, hvor de skal dyste med 23 hold fra hele kloden. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

HONG KONG: Talentjagten har i dag bredt sig fra arbejdet langt ind i privatlivet, når virksomheder forsøger at rekruttere og holde på de dygtigste medarbejdere.

Det er en jagt, som blandt andre fire studerende fra CBS oplever. I denne uge dyster de mod hold fra hele verden i en studiekonkurrence arrangeret af rådgivnings- og revisionsfirmaet KPMG i Hong Kong.

»Er det fantastisk for de her fire unge mennesker, eller er det en uhyggelig skæbne?,« spørger Christine Mølgaard Cleemann retorisk.

Hun er rådgiver og adjunkt på CBS, og hun ser en »både spændende og lidt skræmmen-de« udvikling i talentkampen de senere år.

»Virksomheder forsøger i dag at tage kontrol med dine aspirationer og dine drømme frem for at tage kontrol med din hånds arbejde. Altså, fokus går fra hånd til ånd og ind i sjælen. Virksomheder ejer ikke længere dig fra klokken otte til 16. Nej, de ejer selve din livs-drøm, din karriere og dine drømme og ambitioner,« siger forskeren fra CBS og fortsætter:

»Og så er vi jo meget tæt på, hvad det vil sige at være menneske også uden for arbejdspladsen. Derfor er det meget svært at sætte en grænse mellem, hvornår man er på arbejde, og hvornår man er sig selv. Det er jo ikke nødvendigvis et problem. Men det er et vilkår, som mange unge fra handelshøjskoler og universiteter kæmper med.«

Kampzone a la X-faktor

Christine Mølgaard Cleemann oplever i dag, at der findes to typer af talenter: Dem der skaber gode resultater, lever op til de forventninger, de bliver mødt med, og i det hele taget identificerer sig med virksomhedens værdier. Den anden type talent tager ejerskabet med deres egne drømme og ambitioner tilbage. De brænder ikke for virksomhedens værdier, men for nogle værdier uden for virksomheden for eksempel fra et eksternt netværk.

»Talentkampen i dag er for mig at se ikke en kamp om, hvem der performer bedst. Det er heller ikke nødvendigvis en kamp om, hvem der er mest kompetent. Det er en kamp om aspira-tionerne. Altså, hvem ejer dine drømme - er det dig selv, eller er det virksomheden?,« siger hun.

Kampen bliver yderligere tilspidset af, at magtbalancen med virksomheder og medarbejdere har ændret sig.

»En videnvirksomhed er i dag mere afhængig af medarbejderne, end disse er af virksomheden,« siger professor Henrik Holt Larsen, der forsker i talent management på CBS.

Holdånd er afgørende

I yderste konsekvens stiller det store krav til, hvordan talentfulde medarbejdere skal forme deres karrierer.

»Som talentfuld medarbejder skal du sørge for, at du ikke er et CPR-nummer i virksomheden - men et CVR-nummer. Du skal være din egen virksomhed. Du skal ikke sælge dig selv, og du skal ikke sælge alt, hvad du har. For hvis du gør det, så har du ikke længere noget sted at stå,« siger Christine Mølgaard Cleemann fra CBS og tilføjer:

»Det er jo en kampzone, som bliver ret fint illustreret i TV-programmet X-faktor. Det viser faktisk ret godt, hvad det her egentlig handler om.«

Hos KPMG satser man stort på at tiltrække de dygtigste medarbejdere, men ikke for enhver pris.

»Jeg er enig, at de studerende i dag er mere bevidste om deres personlige profil og værdien af de forskellige projekter, de vælger at engagere sig i, som eksempelvis KPMGs Internationale Case Competition. De brander sig i stadig højere grad, og det er selvfølgelig vigtigt at have ambitioner. Men hos KPMG er det dog afgørende, at man udover at være en målrettet individualist også er en stærk holdspiller,« siger Mette Grøn, HR-konsulent - Employer Branding hos KPMG.

De fire danske studerende deltager i dag i den første af tre runders konkurrence i Hong Kong, hvor de skal løse forskellige fiktive konsulentopgaver og præsentere deres løsninger på en overbevisende måde. Præmien er 2.000 euro og et CV-boost af dimensioner.

Berlingske Business er inviteret til Hong Kong af KPMG.