Ekspert: Tivolis brand kan sagtens bære et turistprojekt

Med satsningen som arrangør for krydstogtgæster tager Tivoli et skridt mod internationalisering. Ifølge en ekspert er Lego og Disney gode forbilleder for forlystelsesparkens vej mod udenlandsk berømmelse.

Tivoli vil begynde at arrangere ophold for krydstogtgæster i København. Første kunde bliver Disney Cruises, hvor deltagerne får lov at følge i Walt Disneys fodspor. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Tivoli i København var i sin tid inspiration for Walt Disneys første forlystelsespark i Californien. Og nu ser det ud som om, inspirationen kan gå den modsatte vej.

I et nyt samarbejde mellem Tivoli og krydstogtrederiet Disney Cruises, har Tivoli påtaget sig rollen som arrangør for skibspassagernes færden ved anløbet i den danske hovedstad. Fornuftigt, mener associate professor ved Copenhagen Business School Troels Troelsen, der blandt andet beskæftiger sig med branding.

Han forklarer, at Tivoli ved at kaste sig ind på krydstogtmarkedet muligvis kan holde mere gang i omsætningen hele året rundt. Og selv hvis det ikke er tilfældet, vurderer han, at Tivoli sagtens kan håndtere et sådan underholdningsprojekt for turister.

Indtil nu har Tivoli været partner for samme type virksomhed, men aldrig selv stået for det fulde ansvar. Og ifølge forlystelsesfirmaet selv er projektet en milepæl i en langsigtet strategi at blive et internationalt oplevelsesbrand.

"Der er ingen tvivl om, at Tivoli er et af Københavns mest besøgte landemærker for byens turister. Ligesom med Disney er man sikker på at få en god oplevelse af høj kvalitet. De har et ordentligt og dygtigt pakket produkt, og uanset hvem man er, er det svært at blive stødt af en tur i Tivoli," siger han og tilføjer:

"Men selv om både Tivoli og København gerne vil tro det, er det ikke hele verden udenfor, der ved hvem, de er. Fordi ordet "tivoli" ikke er beskyttet, kan det bruges i mange sammenhænge og betyde noget forskelligt for folk verden over."

Troels Troelsen mener derfor, at det er en god ide for Tivoli at have et langsigtet mål om at få flere til at nævne parken, når snakken falder på København. Samtidig tror han, at det vil tjene Tivoli som virksomhed at skele mod Legoland og Disneyland som inspiration til at åbne parker andre steder i verden.

"Tivoli har mange af de samme værdier som de to selskaber. Det er fredeligt, familieagtigt og uden vold. Og selv om der måske skulle åbne et Tivoli i Beijing, er der nok stadig mange, der kunne finde på at besøge København for "the original thing"," siger Troels Troelsen.

Koncerndirektør Elisabeth Milton Hemmingsen forklarer da også til Berlingske, at et Tivoli-brand i USA eller Kina bestemt ville falde i god jord. Og første milepæl i processen er altså at tage hånd om udlandets turister på dansk jord, hvilket virksomheden også tror vil gavne andre parter i hovedstadens erhvervsliv.

Med Kastrup som en nem flyforbindelse, står mange krydstogtgæster nemlig af eller på skibet i København. Her bliver de typisk i området et par dage og gavner turisterhvervet som helhed. Som minimum med behov for overnatning og transport til eller fra lufthavnen.