Ekspert råder flybranchen til at samle sig i international fagforening

Konflikterne i SAS og Norwegian går på tværs af landegrænser, og derfor vil et større internationalt fagforeningssamarbejde kunne medvirke til at undgå faglige konflikter i flybranchen, vurderer ekspert.

Læs mere
Fold sammen

Piloter, kabinepersonale og flyselskaber bør organisere sig på tværs af landegrænser. Det siger Jørgen Stamhus, som er lektor og arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet til Information.

For hvis konflikter, som vi i denne uge har set i både SAS og Norwegian, skal undgås, er det vejen frem, vurderer han.

»Fagforeningerne har svært ved at vride noget ud af flyselskaberne, fordi de er så pressede på deres indtjening. Derfor er fagforeningerne nødt til at monopolisere arbejdskraften på tværs af landegrænser, så flyselskaberne ikke blot kan hente nyt personale ind, når det danske personale eksempelvis gør oprør over de løn- og arbejdsvilkår, der bliver tilbudt dem,« forklarer Jørgen Stamhus til avisen.

Løsningen må dog siges at være temmelig teoretisk, fordi det er tvivlsomt, at parterne ønsker at indgå i en fælles international fagforening, vurderer han. Det skyldes blandt andet, at arbejdskraften er godt organiseret i Norden, mens det ikke gør sig gældende på samme måde i Sydeuropa.