Ekspert: Katastrofalt 2009-halvår for SAS

De sidste seks måneder har SAS tabt omkring 2,4 mio. passagerer i forhold til 2008. En tilbagegang som SAS bliver nødt til at reagere på, lyder det fra ekspert.

Foto: Brian Bergmann.
Læs mere
Fold sammen
Efter gårsdagens dramatiske sammenbrud i forhandlingerne med fagforeningerne, skulle man umiddelbart tro, at SAS's nedtur havde ramt bunden. Men bare ét døgn efter vælter krisen på ny ned over det skandinaviske luftfartsselskab. Nye trafikal fra juni viser en tilbagegang i passagertrafikken på 14,1 procent og samlet set har SAS mistet 2,4 mio. passagerer det første halvår af 2009.

"Det er bekymrende, at SAS stadigvæk mister relativt flere passagerer end sine konkurrenter. I første halvår har kerneforretningen SAS Scandinavian Airlines tabt knapt 18 procent af sine passagerer, hvilket er næsten dobbelt så meget som gennemsnittet hos de øvrige 32 europæiske luftfartsselskaber, der er medlem af Association of European Airlines (AEA),” udtaler direktør Ole Kirchert Christensen fra mægler- og rådgivningsvirksomheden Travelbroker Nordic.

De dystre tal har vanskeligt ved at konkurrere med andre selskabers faldende trafiktal. Hos den store europæiske luftfartsgigant Air France-KLM faldt passagerertrafikken for juni kun med 6,4 procent sammenlignet med SAS's 14,1 procent.

En af de mest centrale årsager til SAS's markant faldende passagertal skyldes dykket i trafikken hos de forretningsrejsende, som i 2009 er faldet med omkring 20 procent. Tal der går i direkte modstrid med SAS's seneste strategi, Core SAS, som satser på forretningsrejsende. Men siden februar, hvor planen blev lanceret, er udviklingen i luftfartsindustrien blevet forværret yderligere, hvorfor SAS bliver nødt til at tage Core SAS op til en ekstra overvejelse.

"Der er behov for, at man justerer strategien, frem for at vente på en optur, der ligger meget langt ude i fremtiden. SAS skal se mere på de fritidsrejsende, som er en rolle, de har overladt til Norwegian, Ryan Air og Cimber Sterling. Krisen har udviklet sig hurtigere, end man havde regnet med, og derfor må man erkende, at man bliver nødt til at justere Core SAS."

Ole Kirchert Christensen ser dog det lyspunkt, at SAS har været i stand til at skære kapaciteten i juni, så den har fulgt med efterspørgslen.