Ekspert: Ingen gode grunde til at købe el-biler

Der skal flere fordele til, hvis el-biler for alvor skal slå igennem.

Der skal flere fordele på bordet, hvis danskerne skal tage elbilerne til sig, vurderer ekspert. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selvom Danmark er godt med på forskningssiden, holder køberne sig stadig tilbage. Og hvis el-bilerne for alvor skal slå igennem, så kræver det flere incitamenter, vurderer energiekspert over for Børsen.

"Hele det markedsmæssige perspektiv mangler i Danmark, men vi er godt med teknologisk. Så hvis man tror, det er et vækstområde, skal man også skabe et vækstmarked," siger energiekspert inden for intelligente energiteknologier hos Accenture, Trygve Skjøtskift.

Hvis Danmark ikke skal sakke bagud som forgangsbillede for grønne biler, så skal forbrugerne til at omfavne ideen om elektriske biler, vurderer han. Men det sker ikke, før der kommer flere fordele ved elbilerne. Han foreslår blandt andet billigere opladning, billigere parkeringsafgifter og gratis turen gennem den foreslåede betalingsring i København.



Samme type tiltag har man i Norge, hvor elbiler slipper gratis gennem Oslos betalingsring og kan parkere gratis. Det har betydet en stor stigning i antallet af solgte elbiler.

Ifølge en undersøgelse Accenture har foretaget i den vestlige verden samt Kina og Sydkorea, vil ikke mindre end 23 pct. af de adspurgte "helt sikkert" købe en elbil inden for de næste tre år. Men det er ren ønsketænkning, lyder vurdering fra Tejs Jensen fra De Danske Bilimportører.



"Størstedelen af respondenterne har formentlig aldrig set et køretøj af denne ype. Når folk skal ned til forhandleren for at se på en ny bil, sker der en vægtning af pris og behov og en sammenligning i forhold til en almindelig bil. Så jeg tror, man skal passe på med at lægge alt for meget i den slags undersøgelser," siger han.

Han peger dog i det positive i, at folk er åbne overfor at se på alternativer til almindelige biler. Men også han peger på, at der skal flere incitamenter til, for at få forbrugerne med om bord.

I Danmark er der lige nu omkring 630 elbiler, mens Norge har knap 4.300.