Ekspert: EUs bil-tests er mangelfulde og forældede

Nye biler fra Mercedes, Peugeot og BMW forurener meget mere på landevejene, end de gør i EUs kontrol-tests, viser en ny undersøgelse. Men de gør det lovligt.

Foto: YOSHIKAZU TSUNO. Den nye Mercedes Benz C220d, Tokyo, 28. September 2015.
Læs mere
Fold sammen

Enkelte modeller fra bilfabrikanterne Mercedes, BMW og Peugeot forbruger op mod 50 procent mere benzin eller diesel, når de kører på vejene, end de gør i EUs CO2-tests, viser en undersøgelse foretaget af Transport & Environment.

Organisationen har undersøgt biler til hele det europæiske marked, og Greg Archer, der er chef for organisationens afdeling for renere biler, er sikker på, at de også kører rundt i Danmark:

»Afgjort. Den her undersøgelse er lavet på europæiske biler og europæiske bilister. Det er ikke amerikanske biler, men europæiske. Og det inkluderer også danskere,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

Ifølge den nye undersøgelse kører der altså biler rundt i Danmark, som bruger meget mere benzin og diesel, end deres testresultater viser.

Eksempelvis forurener BMW 5-serien næsten 50 procent mere, end testen viser, mens Peugeot 308 og Mercedes A-klasse, C-klasse og E-klasse forurener endnu mere.

Men i modsætning til Volkswagens skandalesag, hvor de ved hjælp af en software har fået deres biler til at se mere miljøvenlige ud, end de virkelig er, gør de her fabrikanter det helt lovligt.

Ifølge Greg Archer udnytter bilfabrikanterne blot de huller, som de ved eksisterer i kontroltestene. Testene rummer nemlig en masse smuthuller, som fabrikanterne så kan forberede bilen på at skulle klare til bravour.

»Testene er ikke beregnet til den slags biler, som vi køber og kører i. De bliver foretaget af folk, der er betalt af bilproducenterne, og dem, som overvåger testresultaterne, er også betalt af bilproducenterne. EU er nødt til at lave testsystemet helt om, fordi det simpelthen ikke er tidssvarende,« siger Greg Archer.

»Volkswagen-skandalen er kun toppen af isbjerget, og neden under er der et omfattende misbrug af reglerne omkring testene, som bilfabrikanterne udnytter til at få det til at se ud som om, at bilerne forbruger op mod 50 procent mindre brændstof, end de i virkeligheden gør.«

Greg Archer og Transport & Environment, der arbejder tæt sammen med EU-kommissionen, kan dog ikke udtale sig skråsikkert om, præcist hvordan bilfabrikanterne lykkes med at pynte så meget på bilernes miljøvenlighed.