Ekspert: Cimber flyver den rigtige vej

Selv om tumult og tab præger Cimber Sterling forud for ekstraordinær generalforsamling, vurderer ekspert, at luftfartsselskabet har gode chancer for at overleve.

Foto: Preben Madsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Millionerne fosser ud af selskabet, revisorerne har netop smækket med døren og antallet af ruter reduceres ganske betragteligt.

Selv om Cimber Sterling er i hård modvind forud for en ekstraordinær generalforsamling 24. april, vurderer en ekspert, at luftfartsselskabet er på rette vej og har gode chancer for at overleve.

- Jeg mener, at faren for konkurs var meget større sidste år, hvor man ledte efter en investor. I august sidste år kom der en aktionær og sagde: »Nu tager jeg ansvar for udviklingen af selskabet«, siger luftfartsekspert Ole Kirckert Christensen fra Travelbroker Nordic.

Ukraineren Igor Kolomoyskij overtog gennem sit selskab Mansvell Enterprises 70 procent af aktierne i Cimber Sterling for 165 millioner kroner. Senere lånte han selskabet knap 240 millioner kroner. Og man skyder ikke så mange penge i et nødlidende selskab uden at vide, at det sandsynligvis kommer til at koste yderligere, lyder det fra Ole Kirckert Christensen.

- Cimber lever på Igor Kolomoyskijs nåde. Så længe, han har interesse i selskabet, overlever det. Den dag, han slipper tøjlerne, bliver det meget svært for Cimber, men jeg tror ikke, det sker. Han kunne godt se, da han købte sig ind sidste år, hvordan det så ud, og der er formentlig ikke dukket ubehagelige overraskelser op for ham, siger han.

Selv om Igor Kolomoyskij allerede har brugt i omegnen af 400 millioner kroner, må han til lommerne igen, vurderer Ole Kirckert Christensen.

- I tredje kvartal af indeværende regnskabsår tabte selskabet én million kroner på driften om dagen. Så der er formentlig brug for en omgang mere, før Cimber kan klare sig selv, men om der er behov for 100 eller 200 millioner kroner er svært at sige.

Ole Kirckert Christensen mener, selskabet er på rette kurs, når det skærer betragteligt i antallet af ruter og fremover satser på indenrigs- og regionale ruter. I 2010 havde selskabet 54 ruter - senere i år, når vinterprogrammet træder i kraft - har man kun 14 tilbage.

- Man skærer helt ind til benet, helt ind til Cimber Classic. Jeg tror sagtens, at det kan overleve som indenrigs- og regionalt selskab. Cimber har grundlæggende et godt forretningskoncept, når det er skåret ind til benet - et koncept, som de bør have mulighed for at tjene penge på. Men der er lang vej derhen. Der skal stadig bruges en del penge på den proces, man er i gang med, siger han og kommer med en advarsel:

- Cimber kan ikke bare skrue tiden fire år tilbage. Markedet har ændret sig siden. Der er kommet andre aktører, konkurrencen er blevet hårdere og brændstofpriserne er steget. Så det bliver virkelig et langt, sejt træk opad bakke for Cimber, siger han.