Ekspert advarer mod at fjerne flybranchensskatteordning

Ifølge revisionsfirmaet Deloitte vil kabinepersonale med bopæl i Danmark være fortid, hvis ikke branchen får en særordning i stil med det internationale skibsregister.

Logo Deloitte Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen

Hvis piloter og stewardesser fortsat skal have bopæl i Danmark i fremtiden, bliver de formentlig nødt til at få en særskatteordning, hvor de betaler en lavere indkomstskat på samme måde som i skibsbranchen.

Så direkte lyder det fra skatteekspert og partner i Deloitte Richardt Tabori Kraft, efter at det er kommet frem, at Danmark i dobbeltbeskatningsaftalen med blandt andet Irland gør det muligt for visse transportselskaber at have ansatte både danskere og udlændinge som ikke skal betale skat i Danmark, selv om de har bopæl her. For landene, herunder altså Irland, vil næpppe gå med til at fjerne bestemmelsen, vurderer han.

»Så er alternativet at opsige den, og det vil gøre det svært for andre danske virksomheder med medarbejdere i Irland og virksomheden selv, som risikerer at skulle betale skat to gange. Og derfor tvivler jeg på, det er et opgør, Danmark vil tage, for vi har mere at tabe end at vinde,« siger han og tilføjer:

»Det vil heller ikke løse problemet at opsige aftalen. For så vil et flyselskab blot ansætte medarbejdere, der ikke bor i Danmark, men blot flyver ind og ud af landet. Derfor er den eneste løsning nok at sikre Danmark et konkurrencedygtigt skatteniveau for medarbejderne i den her branche.«

Gamle aftaler binder SAS

Richardt Tabori Kraft forklarer også, at mens Danmark i flere dobbeltbeskatningsaftaler angiveligt har åbnet for de lempelser, som Ryanair altså nu udnytter, så har de danske myndigheder samtidig slået fast, at SAS’ ansatte derimod betaler skat, hvor de bor, hvilket for langt de flestes vedkommende vil sige Skandinavien.

»Det stiller umiddelbart SAS i en sværere konkurrencesituation, og den vil kun blive sværere fremover,« siger han.

Brancheforening: Urimelige vilkår

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan lavprisselskaberne Ryanair og Norwegian ved at bruge ansatte i vikarbureauer, som også er registeret i lavskattelande som for eksempel Isle of Man eller Estland, konkurrerer på ulige vilkår med gamle selskaber som SAS.

Ganske vist har EU-Kommissionen pålagt selskaberne og vikarbureauerne at betale social sikring for de ansatte i det land, hvor de har base, men da social sikring i Danmark primært er finansieret via skattebilletten udover mindre bidrag som ATP og arbejdsskadeforsikring kan EUs regler altså ikke umiddelbart tvinge selskaberne til at betale skat.

I modsætning hertil står SAS, hvis ansatte betaler skat, hvor de bor, altså i Skandinavien, og har overenskomst. I brancheforeningen Dansk Luftfart, hvor også SAS er medlem, har man længe haft kig på branchen, men var ikke klar over smuthullet i dobbelbeskatningsaftalerne.

»Vi mener, at der skal politisk handling til for at få ændret det her,« siger direktør Michael Svane.