Ekspert: Abonnement vil brede sig til andre banker

Danske Banks beslutning om, at privatkunder skal betale abonnement for deres konti, kommer til at få stor betydning for alle danske bankkunders forhold, forudser John Norden fra Mybanker.

Foto: Thomas Lekfeldt

Danske Bank kommer ikke til at stå alene med abonnementer for privatkundernes konti.

Det mener John Norden fra den privatøkonomiske guide Mybanker.

"Alle banker jagter indtægter, og når Danske Bank tør at adressere det her, så vil de andre banker følge efter. Grunden til, at det har været normen, at det var gratis at have et Visa-dankort knyttet til en konto, har været, at Danske Bank har ladet det være gratis," mener han.

Han forudser derfor, at Danske Banks hjemlige konkurrenter vil følge Danske Banks eksempel i løbet af foråret.

John Norden er for så vidt ikke overrasket over, at Danske Bank kommer med det her tiltag.

"Det har længe været kendt, at de ville komme med et nyt koncept, hvor de ville gøre mere for de gode kunder og have mere dækning for de kunder, som de ikke tjener så meget på. Indholdet af det nye koncept overrasker mig derfor heller ikke," siger han.

Hvis man allerede er kunde i banken, så mener John Norden, at man skal tænke sig godt om. For nogen vil det eksempelvis give mening at samle eksempelvis pension og realkredit i Danske Bank-koncernen. Dermed vil en del kunder nå over de to millioner kroner i finansielle engagementer, der med den nye abonnementsmodel vil udløse storkunde-fordele. Han roser i den forstand Danske Bank for nu at gøre det meget gennemskueligt, hvilke fordele man vil kunne opnå som kunde i banken.

40 procent af Danske Banks kunder er ikke en god forretning for banken. Mange af de konti er enten tomme eller indeholder et meget lille beløb. Dem vil der blive effektivt ryddet op i, mener John Norden.

I sidste uge blæste debatten omkring Danske Banks udmelding om, at svage grupper skal betale for at få en konto i banken. Det udløste kritik fra blandt andet Socialdemokraterne og Forbrugerrådet. De svage kunder bliver heller ikke skånet med abonnementsordningen.

"Den her udmelding bygger selvfølgelig ovenpå den utilfredshed, der mange steder er med Danske Bank efter deres filiallukninger og andre tiltag. Banken har i de kommende måneder en udfordring i at vise, hvordan den vil hjælpe de svage grupper, der eksempelvis nu er nødt til at lære, hvordan man bruger netbank," siger han.