Ekspansive Emirates indtager Norden

Efter mange års tilløb starter verdens mest ekspansive luftfartsselskab i dag med daglige flyvninger mellem København og Dubai. SAS har allerede trukket sig fra ruten, og går alt efter Emirates' planer, så skal ekspansionen i Norden fortsætte.

Verdens mest ekspansive luftfartsselskab Emirates indtager fra i dag København. Fold sammen
Læs mere
Foto: ALI HAIDER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvordan håndterer man en udfordret luftfartsbranche med overkapacitet? Hvis man hedder Emirates, så er man ligeglad med konkurrenterne og bestiller 199 nye fly til en værdi af ca. 350 mia. kr. - eller godt en femtedel af Danmarks bruttonationalprodukt.

Den nærmest surrealistiske ordrebog gør Dubai-baserede Emirates til verdens i særklasse mest ekspansive luftfartsselskab. Selskabet får et nyt fly leveret hver måned, og der åbnes en ny interkontinental rute hver anden måned, og i dag er turen så kommet til København, som Emirates vil flyve til fra Dubai hver dag året rundt.

Se også: Emirates fede fly

"Emirates er i kraftig ekspansion og køber mange nye fly ind. Nu har vi seks måneder til at vise, at vi kan tjene penge på København-Dubai, og hvis vi leverer resultater, så vil vi tage en dialog om den videre ekspansion. Emirates ekspanderer, og det skal vi også kunne i Norden," siger Teddy Zebitz, der efter mere end 20 år hos SAS er hentet ind til at styre Emirates' satsning på Norden.

Han understreger, at der endnu ingen konkrete planer er om den næste destination i Norden. Der skal nemlig først vises overskud på ruten, før Emirates-ledelsen i Dubai vil tale om videre ekspansion.

Fik SAS til at trække sig


Da Emirates tilbage i januar annoncerede, at man fra 1. august ville indtage København, så var svaret fra SAS i første omgang, at man ville tage kampen op mod Emirates. Det var jo ventet, at Emirates ville komme på et tidspunkt, så man var forberedt, lød den første melding.

Men i april havde piben fået en anden lyd.

"København-Dubai har været en sæsonrute i vinterhalvåret. Skal en rute være attraktiv for bl.a. forretningsrejsende skal den være helårlig. Samtidig kommer Emirates ind på Dubai-København - dem vil vi ikke konkurrere med," forklarede viceadministrerende direktør John Dueholm til branchemediet Take Off om den ændrede holdning.

Konkurrenter brokker sig


Og Emirates er i den grad et selskab, som konkurrenterne bøjer sig for. Snakken i luftfartskredse går som regel på, at selskabet har adgang billigere brændstof på grund af hjemstedet i de olierige emirater, men det er ikke årsagen, når selskabet selv udlægger teksten.



"Vi mener, at der er behov for et produkt, der gør rejsen til en oplevelse, og satser derfor på god service. Og foreløbigt har Emirates haft succes med det og kan derfor sælge billetter lidt dyrere end konkurrenterne," siger Teddy Zebitz, der også understreger, at der naturligvis skal et fornuftigt omkostningsniveau til, før man kan tjene penge i branchen.

Ultrahård konkurrence i Norden


At der allerede er benhård konkurrence i Norden, som i den grad har gjort det svært for blandt andre SAS og Cimber Sterling at tjene penge, ved Emirates kun alt for godt. Og markedet bliver sandsynligvis kun endnu mere konkurrencepræget fremadrettet.

"Norden er udsat for, hvad jeg vil betegne som ultrakonkurrence, også på de interkontinentale ruter. Vi fokuserer dog mere på vores egen forretning, end hvad konkurrenterne gør. Vi tror, at vi kan tjene penge på den måde. Vi har ingen forhåbninger om, at markedet retter sig til. Der vil altid komme nye spillere til," mener Zebitz.

Han vurderer, at det vil kræve en belægning i niveauet 70-80 pct., før Emirates komme til at tjene penge på at flyve København-Dubai. Og forventningen er, at 60-70 pct. vil flyve videre til andre destinationer fra Dubai, især til Indien, Sydøstasien, Australien og andre steder i Mellemøsten.

Kæmpesponsorater


Der er allerede et relativt stort kendskab til Emirates herhjemme, som i fodboldkredse blandt andet kendes som sponsor for storklubber som Arsenal, AC Milan, Paris Saint Germain og Hamburger SV. Og oveni det kommer, hvad Zebitz for de danske aktiviteter kalder et "relativt stort markedsføringsbudget."

Zebitz har fået organisationen på plads i Danmark i løbet af få måneder og er startet op med 20-25 medarbejdere i København.



"Vi har oplevet meget stor interesse, hvilket kan hænge sammen med, at Emirates modsat de fleste luftfartsselskaber aldrig har været igennem en stor sparerunde," siger Zebitz, som også venter at ansætte kabinepersonale fra Norge og Danmark.

Han kalder det foreløbige salg for "fornuftigt". Om seks måneder vil det så vise sig, om det er fornuftigt nok til at fortsætte ekspansionen i Norden.