Ejerskifte sætter fart på Dansk Supermarked

Salling har kræfterne til at sikre ekspansion for Bilka, Føtex og Netto, vurderer ekspert. Der kan dog blive brug for en alliancepartner til at understøtte Nettos vækst i udlandet.

Salling overtager Dansk Supermarked fra Mærsk - her lytter ledergruppen til topchef Per Banks indlæg på pressemødet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dansk Supermarked (DS) er kommet hjem til Aarhus. Salget af den store detailhandelskæde til Salling er ikke et mellemspil, men en transaktion, der på sigt vil gøre dagligvarekoncernen stærkere og øge selvtilliden.

Det vurderer detailhandelseksperten Bruno Christensen, der har fulgt Dansk Supermarked tæt i over 40 år.

»Den spekulation om det fremtidige ejerskab, som har været, er nu væk. Salling-gruppen er tilstrækkelig velpolstret til at sikre fremtidig vækst. Købmandskabet kan komme endnu mere i højsædet, uden at man skal skæve til eventuelle imagemæssige hensyn til A. P. Møller. Vi vil se et stærkere Dansk Supermarked i fremtiden,« mener Bruno Christensen.

Han udelukker dog ikke, at det nye Salling-kontrollerede Dansk Supermarked vil gå i alliance med udenlandske detaillhandelskoncerner om ekspansion af Netto-kæden, der i dag opererer i Tyskland, Sverige og Polen.

»Netto har et stærkt koncept, men hvis det skal bredes yderligere ud i Europa, kan en alliancepartner være nødvendig – f. eks engelske Tesco, der ikke selv har en discountkæde,« siger Bruno Christensen.

Læs også: Stor analyse af dansk dagligvarehandel

Han peger på, at Dansk Supermarked i de sidste to år under ledelse af den tidligere Tesco og Coop-chef Per Bank er gået offensivt til værks, hvor tidligere ledelser i DS-koncernen var mere konservative.

Et nyt mere oplevelsesorienteret koncept for Bilka er introduceret med Vejle som forsøgsforretning. Føtex-kæden, der ligesom Bilka blev ramt hårdt under finanskrisen af svigtende non-food-salg, er også under forandring med mere vægt på oplevelser og crosschannel, hvor man udnytter synergieffekter mellem netsalg og salget af fysiske varer i butikkerne.

Afklaringen af ejerskabsstrukturen i Dansk Supermarked vil ikke på kort sigt ændre konkurrencesituationen i dansk dagligvarehandel, der er præget af en voldsom overkapacitet og en hård priskonkurrence.

»Ejerskiftet kommer på et tidspunkt, hvor Coop netop har fået ny ledelse og skal præstere resultater, og hvor norsk kapital er kommet ind i Dagrofa. De to konkurrenter har haft svært ved at tjene penge. Nu bliver de udfordret endnu mere af Dansk Supermarked, der er en veldrevet og særdeles effektiv organisation med gennemprøvede systemer,« tilføjer Bruno Christensen.

Læs også: Brancheanalyse: Sådan går det de danske gourmetforretninger