Ejerledere ønsker, at børnene fortsætter traditionen – men ikke i familievirksomheden

Hele 70 pct. af ejerlederne i danske virksomheder vil anbefale deres børn at blive ejere af egen virksomhed. Men de vil ikke anbefale, at børnene overtager familievirksomheden, viser ny undersøgelse.

Støvsugerbanden er et eksempel på en virksomhed, som er gået videre til næste generation, da Nicole Kiel Broch overtog virksomheden fra sin far i 2012. Arkivfoto: Maria Albrechtsen Mortensen Fold sammen
Læs mere

Skulle biologer beskæftige sig med business, ville de nok medgive, at der findes et helt særligt iværksættergen. Om det kun er arven, der spiller en rolle, eller om miljø også har noget at sige, er uvist.

I hvert fald ønsker størstedelen af danske ejerledere, at deres børn også bliver ejere af deres egen virksomhed.

Hele 70 pct. af ejerlederne vil således anbefale deres børn at blive ejere af egen virksomhed. Til gengæld vil seks ud af ti ikke opfordre børnene til at overtage familievirksomheden, fremgår det af »Nykredit Ejerlederanalysen 2019«. Ejerledere defineres som en person, der både ejer og leder en virksomhed selv eller sammen med andre.

»Når man har valgt at blive selvstændig erhvervsdrivende, så er man typisk drevet af at ville skabe noget og have friheden til selv at bestemme. Det er et iværksættergen og en ånd, som ligger i det at drive virksomhed, og det vil mange nok gerne se gå videre til deres børn,« siger Casper Kidmose, der er chefspecialist i Nykredit Erhvervsbank.

Men selvom iværksættergenet gerne må gå i arv, så tyder undersøgelsen på, at virksomhederne ikke skal det. Hele 64 pct. af respondenterne har svaret, at de ikke vil opfordre deres børn til at overtage familievirksomheden.

Casper Kidmose, chefspecialist i Nykredit Erhvervsbank

»I dag er det blevet væsentligt nemmere, billigere og mere fleksibelt at starte virksomheder end før i tiden.«


Undersøgelsen fra Nykredit er baseret på svar fra 1.002 respondenter fordelt over hele landet fra 12 forskellige brancher, som er indsamlet i sommeren 2019.

Familiedynastier er ikke altid nødvendige

Casper Kidmose peger på, at der kan være mange årsager til, at forældrene ikke ønsker, at børnene overtager virksomheden. En af dem kan være, at adskillige brancher oplever stor forandring i løbet af en generation.

»Man kan sagtens forestille sig en situation, hvor det er en ligeså god idé at starte sin egen virksomhed, som det er at overtage en eksisterende. I dag er det blevet væsentligt nemmere, billigere og mere fleksibelt at starte virksomheder end før i tiden, så jeg tror, mange ejerledere ved, at hvis deres virksomhed eksempelvis har et ældre IT-system eller lignende, så er det nærmere en udfordring end en fordel at køre det videre,« siger han.

Over halvdelen af ejerlederne i undersøgelsen ønsker at sælge virksomheden, når de går på pension. Men det kan ifølge Casper Kidmose give andre problemer:

»Rigtig mange vil gerne sælge den, men man skal være opmærksom på, at efterspørgslen på at købe virksomheder måske ikke er lige så stor som udbuddet for at sælge,« lyder det.

Samtidig påpeger han, at virksomheder ikke bare bør gå fra generation til generation, fordi man kan:

»Hvis man driver en god virksomhed og løbende har moderniseret den, så vil den også være attraktiv for kommende generationer at overtage. Det kan altså være positivt for virksomheden, at den skal gøres salgsbar, som hvis der ikke er en naturlig arvtager.«

Det tror Casper Kidmose samtidig kan betyde, at man som virksomhed bliver holdt til ilden, og dermed holder fokus på, at virksomheden er moderne og skarp.

Arveafgift har minimalt fokus

Debatten har længe raset om arveafgiften på de danske virksomheder. Den tidligere VLAK-regering lempede i 2017 generationsskifteskatten, så den frem mod 2020 skulle sænkes fra 15 pct. til fem pct. I øjeblikket er satsen seks pct. Den nye S-regering vil tilbagerulle den beslutning, og dermed genindføre afgiften på 15 pct.

Det har fået både Folketingets øvrige partier og en række af landets topchefer til at ryste på hovedet. Berlingske har også beskrevet, hvordan eksempelvis den danske butikskæde Støvsugerbanden, som er gået i arv i tre generationer, vil blive udfordret af forhøjelsen i arvebeskatningen.

Men ifølge undersøgelsen betyder arveafgiften ikke det store endda. Kun to pct. af de adspurgte svarer således, at netop arveafgift er den største udfordring for deres virksomhed. Til gengæld er øget konkurrence og for meget administration blandt de største udfordringer for ejerlederne.

Det kan der dog være en god grund til, mener Casper Kidmose:

»Respondenterne bliver lidt tvunget til at sætte fokus på bekymringer, og arveafgiften er jo ikke en bekymring, hvis man ikke står i en aktuel situation, hvor man rent faktisk skal give virksomheden videre,« siger han.

Undersøgelsens respondenter repræsenterer et bredt udsnit af forskellige virksomhedsstørrelser, som ifølge Nykredit »kendetegner det danske erhvervsliv med mange små og mellemstore virksomheder«. En typisk ejerledet virksomhed har mellem seks og 20 ansatte.