Ejendomsbranchens innovative rebel

Nytænkning. Frygten for det kedelige og strømlinede er altoverskyggende i Jesper Øhlenschlægers succesfulde typehusfirma M2, der har fået succes takket være et stærkt fokus på salg og intensiv markedsføring.

På trods af at århusianske M2, der sælger arkitekttegnede typehuse, kun har eksisteret i knap tre år, har firmaet allerede nu skabt sig et solidt brand herhjemme.

Ifølge mediebureauet Carat er M2 nu landets tredjemest kendte byggefirma inden for ejendomsbranchen.

I en byggebranche, hvor de fleste aktører har masser at lave, men mange ikke formår at udnytte travlheden til skabe overskud, har M2 desuden opført over 50 typehuse og realiserede i sit første hele driftsår, 2005, et overskud før skat på 5,4 mio. kr.

Succesen glæder naturligvis direktør og idémand Jesper Øhlenschlæger, der fastslår, at den store succes udelukkende er kommet via firmaets klokkeklare visioner om målrettet salg og markedsføring.

- Vi har siden første dag haft fokus på, at vores produkter skal kunne sælges. Selvfølgelig skal vores huse være lækre med hensyn til udseende, men folk skal altså også kunne bo i dem. Samtidig er det vigtigt, at kunden altid får klar besked. Et byggeri kan altid blive forsinket, og det er også i orden, så længe kunden bare får det at vide, siger Jesper Øhlenschlæger og læner sig tilbage i sin hvide designerstol, mens han fra sit hjørnekontor kigger ud over M2's store, farverige kontorlokaler, der ligger bag banegården i Århus.

De mange farver er ikke tilfældige, for selv om Jesper Øhlenschlæger, der er opvokset i Donslund i Sønderjylland, egentlig er uddannet advokat, spiller det æstetiske en central rolle i hans hverdag. Selv da han var fattig studerende, brugte han flere tusinde kroner på PH-lamper, fordi han ville have noget lækkert at kigge på.

M2 er som en sektNu sælger Jesper Øhlenschlæger så arkitekttegnede typehuse til folk, der gerne vil have noget pænt at bo i. Samtlige huse opføres i et så kreativt og nyskabende design, at M2 efter kun tre år på markedet er blevet et veletableret brand.

Det skyldes især, at Jesper Øhlenschlæger hele tiden har været meget bevidst om at skabe en profil for virksomheden udadtil.

- Vi har selvfølgelig brugt mange penge på reklamer og annoncer, og jeg takker med glæde ja til at deltage i alle de foredrag og debatmøder, jeg bliver tilbudt. Vi prøver at adskille os specielt i annoncer og andre reklamer, hvor vi eksempelvis satser meget på at have et anderledes men let genkendeligt logo. Men det handler også om at brænde for sit produkt i så høj grad, at det smitter af på andre, siger han og sammenligner M2 og ham selv med en småfanatisk nyreligiøs sekt.

Lige siden den første dag har han nemlig været ude blandt kunder og samarbejdspartnere og sælge et budskab om, at arkitekturen herhjemme sagtens kan gribes an på en anden måde.

- Hvis man går en tur gennem et helt almindeligt dansk parcelhusområde med dannebrogsflag og alt, hvad der hører til, opdager man hurtigt, at alle huse ligner hinanden. Kvartererne og husene derude ser ud, som de gjorde for 30 år siden. Der er jo åbenlyst et marked her, for folk skriger på nyskabelse og individualitet, og det er jo netop det, M2 kan tilbyde, siger Jesper Øhlenschlæger, der betragter sine godt 40 medarbejdere som én stor familie.

Men hans "rigtige" familie er dog også dybt involveret i M2. Hans kone arbejder selv i firmaet, og hans to-årige søn Oscar kan allerede nu, som mange andre danskere, genkende M2-logoet.

For M2 er Jesper Øhlenschlægers liv. Han tænker på det, når han kommer hjem, han drømmer om firmaet om natten, og når han vågner kører hjernen fortsat i M2-mode.

Solgte fra til KeopsJesper Øhlenschlæger har for længst erkendt, at M2 ikke kan blive ved med at udvikle sig alene med hans passion for virksomheden som drivkraft.

Der skal simpelthen flere aktører end blot ham til for, at firmaet kan udvide endnu mere og også satse på et udenlandsk eventyr.

Derfor er han indstillet på, at M2 skal være kendt for at samarbejde bredt med en række aktører inden for byggeriet.

Det var også grunden til, at M2-manden i sommer gik med til at sælge 60 procent af sin virksomhed til ejendomsgiganten Keops. Modsat mange andre lod han sig ikke skræmme af, at Keops er blevet døbt "en kolos på lerfødder" af den svenske internetavis N24, og for nylig er blevet beskyldt for at misinformere fondsbørsen og være stærkt presset på egenkapitalen.

Den dårlige omtale af selskabet er ikke gået ubemærket hen over Jepser Øhlenschlægers hoved.

- Det er da klart, at jeg ikke bryder mig om, hvis den dårlige omtalte smitter af på mit firma og det brand, jeg har kæmpet for at opbygge. Men jeg håber og tror, at folk godt kan adskille tingene og forstå, at vi stadig er et stand alone- firma og ikke har noget direkte samarbejde Keops, understreger han.

Alligevel var det bestemt ikke en let beslutning for Jesper Øhlenschlæger, der, ligesom de fleste iværksættere, opfatter sin virksomhed som sit eget barn.

På eget initiativ- Det var faktisk mig selv, der bankede på Keops-direktør Ole Vagners dør og spurgte, om han var interesseret i et samarbejde. Det var selvfølgelig en svær men også nødvendig beslutning, hvis vi skal nå vores mål om at ekspandere til først Norden og senere resten af Europa. Keops har nogle af de kompetencer og kontakter, som vi skal bruge til det, siger Jesper Øhlenschlæger og påpeger, at der ifølge ham findes, to typer iværksættere:

Der er dem, der kopierer eller bruger andre produkter, og så er der de iværksættere, der starter fra scratch bevæbnet med en god ide.

- Det er hårdest at være den type iværksætter, der udelukkende satser på at have et innovativt produkt, som ingen andre har. Det var sådan det begyndte for mig, men jeg kan jo konstatere, at der nu er folk, som kopierer min virksomheds produkter, og det er da et stort skulderklap, konkluderer Jesper Øhlenschlæger.