Egmont svulmer på TV-satsning

Egmont-koncernen leverer endnu et rekordresultat i 2012. En stadig større del af koncernens omsætning og indtjening kommer fra TV.

For 109 år siden udgav typografudlærte Egmont Harald Petersen familiemagasinet Hjemmet, der også hurtigt blev eksporteret til husmødre i Norge og Sverige.

I dag er Egmonts strategi rettet mod at indfange skandinaviske familier på andre platforme, særligt TV.

Strategien har sat tydelige spor i koncernens årsregnskab for 2012, som blev offentliggjort i går. Koncernens samlede omsætning landede på godt 12 mia. kroner, mens overskuddet efter skat – medregnet indtægter fra særlige poster på 500 mio. kroner – landede i rekordniveau på 1,125 mia. kroner.

Med en omsætning på 3,3 mia. kroner er TV nu det største forretningsområde i Egmont-koncernen, hvilket især skyldes, at Egmont sidste år overtog A-pressens ejerandel på 50 procent af Norske TV2 og nu er eneejer. TV2 står med en indtjening på 270 mio. kroner også for det største bidrag til bundlinjen. Det skyldes ifølge koncernchef Steffen Kragh også massive investeringer på at lokke nye seere til.

»Vi har lige netop åbnet to helt nye nyhedsstudier, som er de mest moderne i Europa, og vi har forlænget vores aftale på Premier League-fodbold, som er oppe i den kostbare ende. Og vi har erhvervet OL-rettighederne fremadrettet eksklusivt i Norge,« siger han til Berlingske Business.

Sulten efter mere TV

Norsk TV2 består i dag af i alt syv kanaler, herunder sportskanalen TV2 Sport, der blev lanceret i juni i Norge. Derudover har den netbaserede betalingskanal TV2 Sumo nu over 100.000 betalende brugere.

Koncernchef Steffen Kragh er i den grad sulten efter mere TV og flere kanaler, men eftersom dansk TV 2 ikke er til salg, er investeringer i danske TV-kanaler ikke noget, der optager koncernchefen.

»Men jeg kan godt forstå, du spørger, for dansk TV 2 og norsk TV2 ligner hinanden rigtig meget, og derfor er der også meget stærke relationer og rigtigt godt samarbejde mellem de to TV-mediehuse på en bred front,« siger han.

Der er i dag i alt fem forretningsområder i Egmont-koncernen. Det er ud over norsk TV2 også filmproducenten Nordisk Film, Magasiner, bøger og børnemedier – som blandt andet tæller traditionelle udgiver som Anders And, men f.eks. også børne-apps til mobiltelefoner og tablets. I løbet af 2012 er salget på alle fem områder vokset, blandt andet har Nordisk Film med succeser som »Den Kongelige Affære« og »Kapringen« solgt mere end 6,1 mio. biografbilletter i Danmark.

Kun lavere indtjening på magasiner

Indtjeningen stiger også over en bred kam, når man ser bort fra Magasiner – som dækker over både de traditionelle ugeblade som Hjemmet, Alt for Damerne og netbaserede magasiner – hvor indtjeningen er gået tilbage fra 184 mio. kroner i 2011 til 160 mio. kroner i 2012. Det er dog stadig bedre end brancheniveau.

»Vi er i en situation nu, hvor vi har halvdelen af vores omsætning, som kommer fra skærmbaserede medieprodukter. Den anden halvdel er de trykte medieprodukter, som har klaret sig stærkt i 2012 på trods af, at det er et marked, som er under voldsomt pres, hvilket man f.eks. kan se på avisernes oplag, og generelt er der sket et forbrugerskifte over mod skærmene,« siger Steffen Kragh, der ifølge eget udsagn også har en ambition om at investere mere i journalistisk.

Berlingske er jo til salg. Kunne det ikke være noget?

»Vi er ikke eksperter på avis. Det er ikke et kerneområde for os. Så det er ikke noget, jeg går og tænker på i det daglige,« siger Steffen Kragh.

Se tv-interview med Steffen Kragh her