Egmont slår egen rekord

Stor fremgang for norsk TV2 og Egmonts magasiner betyder, at mediekoncernen får bedste resultat nogensinde.

Egmont publicerer blandt andet magasiner og ejer norsk TV2. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steen Brogaard

Danske Egmont er blevet bedre til at tjene penge og stormer frem på det nordiske mediemarked. Stor vækst i reklameomsætningen i norsk TV 2 kombineret med fremgang for magasinerne sikrer mediekoncernen det bedste resultat til dato.

Resultatet før skat steg fra 561 mio. kroner til 698 mio. kroner på trods af et presset mediemarked. Det svarer til en stigning på 24 procent siden 2010. Resultatet efter skat endte på 549 mio. kroner - en stigning på 179 mio. kroner fra året før. Egmonts omsætning udgjorde 10,3 milliarder kroner mod 10,6 milliarder kroner året før.

Det er især norsk TV2, der giver anledning til at slikke sig om munden for topchef Steffen Kragh. TV-stationen har haft rekordomsætning og fremadrettet forventer Egmont, at kanalen vil kunne udgøre 25 procent af Egmonts omsætning.

”Egmonts resultat i 2011 er solidt og vores hidtil bedste. Det er skabt på grundlag af fremgang i primært TV 2 og magasinerne samt stærke kreative medieprodukter. Vi har over de senere år udviklet Egmont strategisk, så halvdelen af vores omsætning nu kommer fra medieprodukter, der ses på skærme,” siger koncernchef Steffen Kragh.

Den lavere omsætning i Egmont skyldes primært, at koncernen har solgt bogklubber og musikforretningen fra. Omvendt betyder købet af de resterende 50 procent af norsk TV2, at Egmont forventer en stigning i omsætningen på 1,5 milliarder kroner i 2012. Egmont er nu eneejer af den norske TV-station.

Lagt sammen med salget inden for computerspil og film betyder det, at halvdelen af Egmonts omsætning nu sker inden for underholdning på skærme frem for papir.