Egmont skal spare halv milliard

Landets største mediekoncern gør klar til massive besparelser. 400-500 mio. kr. skal Egmont spare over de næste tre år for at tilpasse koncernen til de hårde tider i mediebranchen.

Foto: Steen Brogaard
Adm. direktør Steffen Kragh oplyser til Børsen, at Egmont iværksætter såkaldte lønsomhedsprogrammer, der i løbet af tre år skal give besparelser op 400-500 mio. kr.

Besparelserne betyder nedlæggelse af stillinger, mindre tålmodighed med aktiviteter, der ikke lever op til forventningerne, og at målet om en omsætning på 15 mia. og et driftsresultat på 1 mia. kr. ikke indfries foreløbig.

”Det er et mål sat i et andet valutascenarie, så i øjeblikket har vi løftet øjnene lidt fra den målsætning,” siger Steffen Kragh med henvisning til at Egmont er hårdt ramt af kursfald i en række nøglevalutaer.

Steffen Kragh oplyser til avisen, at besparelserne vil ramme over en bred kam i koncernen, der rummer virksomheder som Norsk TV 2, Hjemmet Mortensen, Nordisk Film, Egmont Magazines og Egmont Kids & Teens.

Han kan endnu ikke oplyse, hvor mange stillinger det kommer til at koste.

”Det er ikke et tal, vi har opgjort på koncernplan. Men det vil betyde færre ansatte i en række af vores virksomheder,” siger Steffen Kragh. Han oplyser, at man samtidig vil øge investeringen på onlineområdet, hvor man i 2008 investerede 100 mio. kr.

”Vi venter at fordoble investeringerne på nettet i løbet af et par år afhængigt af konjunkturerne,” siger han til Børsen.

Egmont omsatte i 2007 for 11 mia. kr. og kom ud med et resultat på 885 mio. kr. før skat og afskrivninger. Afmatningen vil imidlertid smitte af på bundlinjen.

”Det betyder, at vi vil få lavere resultater end i de gode år,” siger Steffen Kragh.