Egmont: "Mere fokus på digital indtjening"

Halvdelen af mediekoncernens omsætning ligger fremover på skærm-baserede medier.

Steffen Kragh, adm. direktør i Egmont, er klar til yderligere opkøb i Norden, hvis mulighederne byder opstår. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Danske Egmont fejrer sit bedste regnskab til dato, efter et rekordår i 2011, der leverede bedste resultat nogensinde. Mediekoncernen er blevet bedre til at tjene penge siden 2010, og på trods af en dalende omsætning, går resultatet før skat frem med 24 procent.

Egmont giver ikke detaljerede bud på forventningerne til 2012, men topchef Steffen Kragh siger til Business.dk, at han ser frem til endnu et godt år. Det er især den skærm-baserede underholdning, der skal trække læsset fremover, fortæller han.

"For ti år siden var stod TV-baseret indtjening for 5 procent, og nu er det 25 procent. Og tæller man alle typer skærme med er det halvdelen. Og vi kan se, at væksten i medieforbrug og i indtjening ligger på skærme, så det er uhyre vigtigt at være med på det marked," siger Steffen Kragh.

Ud over norsk TV2 ejer Egmont Nordisk Film. Dertil kommer computerspil og apps, som eksempelvis den populære Rasmus Klump-app til iPad.

Det er især købet af norsk TV2, der fremover kommer til at præge Egmonts regnskab. Egmont købte i januar A-pressens halvdel af den norske TV-station for 2,1 milliarder kroner. Fremadrettet forventer Egmont, at det vil give et løft i omsætningen på 1,5 milliarder kroner om året.

"Vi har været med til at præge TV2, siden vi startede stationen for omkring 20 år siden. Og vi var enige om strategien i partnerskabet med A-pressen, så der kommer ikke til at være store forandringer. Vi skal videreudvikle betalingsindhold og satse på nyheder og originalt indhold," siger Egmont-direktøren.

Sidste nye skud på den stamme er kanalen Nyhedskanalen - et norsk svar på TV 2 News - der indtil videre har kapret omkring 2,2 procent af seerne. Det lyder måske ikke af meget, men det er ganske godt klaret.

"Vores on-demand-platform voksede med 50 procent i 2011, og omsætningen i TV2 overstiger for første gang 3 milliarder kroner - heraf er en milliard brugerbetaling. Vi kan altså se en ret stor vækst inden for den del af indtjeningen, som ikke er annoncebaseret," siger Steffen Kragh.

Egmont-direktøren vil ikke afvise yderligere opkøb, hvis interessante muligheder byder sig til i Norden, men i udgangspunktet handler 2012 om organisk vækst i TV2.

"Vi kan som alle andre mærke, at kampen om annoncerkroner og forbrugernes tid er hård og ikke bliver mindre. TV og digitalt indhold er vigtigt, og rent strategisk vil vi gerne flere levende billeder og mere digital forretning. Vi har ingen planer om opkøb, men hvis den rigtige mulighed opstår, så er det på den anden side ikke noget, vi udelukker på nogen måde," siger Steffen Kragh.