Egmont indtager gavekortmarkedet

I sommer opkøbte de Gavekortet.dk, og nu går Egmont/Nordisk Film ind på markedet for salg af fysiske gavebokse, som rammer 300 butikker landet over.

Egmont koncernen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De vil være de største i Norden indenfor gaver. Efter opkøbet af Gavekortet.dk i juni måned, som spytter godt en kvart milliard ud hvert år, går mediekoncernen Egmont/Nordisk Film nu efter den fysiske del af markedet.

Good times hedder gavekortboksene, som kan findes i 300 butikker landet over blandt andet i Bilka, Føtex, Kvickly, Fona, Bog&Idé, Illum, Salling og Arnold Busck. Og det er ikke helt tilfældigt, at det netop er gavekortmarkedet, konceren vil indtage.

For gavekort er i dag et forretningsområde i vækst med en høj grad af digitalisering. De udgør 5 procent af det samlede danske gavemarked, men ventes at stige til 10 procent eller 3 milliarder kroner i 2019. Og det kan blandt andet skyldes at gaveprodukter som CD'er og DVD'er bliver sværere og sværere at give som gave. Men vi giver ligeså mange gaver som tidligere, så vi er bare begyndt at give hinanden noget andet.

»Gavekort er det, der vokser allermest i øjeblikket. Hvis man ser oversigter over ønskelister over de sidste 10 år, så er gavekort bare rykket højere og højere op,« siger Christian Folden Lund, adm. direktør i NF Direct.

Nordisk Film distribuerer allerede DVD'er og Sony Playstations til retailere i alle lande i Norden. Derfor er ideen at bruge netværket til at distribuere gaveboksene.

»Vi vil jo gerne lave noget der er stort. Gavekortet.dk var step et, og nu lancerer vi de fysiske bokse og tror, vi kan rulle det ud sammen med onlineforretningen, og lave en samlet gaveforretning i både online og fysiske forretninger,« siger Christian Folden Lund.