Egmont i nyt rekordår

Mediekoncernen Egmont leverede igen rekordregnskab og kom ud af 2013 med den hidtil højeste omsætning på godt 12 milliarder kroner, mens driftsresultatet endte på 1,4 milliarder kroner.

Steffen Kragh, administrerende direktør i Egmont, leverede igen rekordregnskab i et presset mediemarked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malte Kristiansen

Der var noget at leve op til for Egmont, efter at mediekoncernen sidste år leverede et rekordresultat med en fremgang på driftsresultatet på 24 procent. Men mediekoncernen kunne igen præsentere et rekordregnskab, hvor omsætningen ramte 12,1 milliarder kroner og driftsresultatet blev 1,42 milliarder kroner.

Til sammenligning kom mediekoncernen ud af det foregående år med en omsætning på 12 milliarder og et driftsresultat på 1,39 milliarder kroner. Fremgangen på omsætningen blev dermed 2,9 procent, mens driftsresultatet gik frem med 4,7 procent. 

Koncernchef Steffen Kragh er tilfreds med årets resultat og fremhæver Egmonts skærmbaserede medier, som har været og stadig er et indsatsområde i hele koncernen. De udgør nu 50 procent af den samlede omsætning.

»Egmont har fastholdt sin stærke økonomiske drift i 2013. Vi er lykkedes med TV og filmsuccesser, samtidig med at vores blad- og bogvirksomheder både har formået at udgive stærke produkter og at tilpasse sig ændret forbrugeradfærd. Egmont har rundet en strategisk milepæl, hvor skærmbaserede medier nu står for over halvdelen af vores omsætning,« siger Steffen Kragh.

Koncernchefen understreger, at succes i mediebranchen handler om at være der, hvor brugerne er, og derfor har Egmont i høj grad flyttet indhold til digitale platforme.

»Unikt indhold og unikke øjeblikke er centralt i Egmonts strategi. Hertil kommer vores evne til at levere til forbrugerne på deres mobile skærme. Kreativitet og teknologi er også fremadrettet kernen i vores strategiske transformation mod stadigt flere levende billeder og skærmbaserede medier,« siger Steffen Kragh.

Egmont øgede i 2012 sin ejerandel i TV2 Norge, som nu ejes 100 procent af den danske koncern. TV2 er Norges største kommercielle mediehus målt på dagligt tidsforbrug.

Selvom koncernen har sat øget fokus på skærmbaserede medier, er magasin- og bogpublicering ifølge Steffen Kragh stadig kerneområder for Egmont. Men det er ikke i de traditionelle printmedier, Egmont finder fremgang. Egmont Publishing realiserede et markant fald i driftsoverskuddet, som i 2013 landede på 298 millioner kroner mod 406 millioner kroner i 2012.

Det drastiske fald skyldes ifølge Steffen Kragh primært omkostninger i forbindelse med sammenlægningen af den globale udgiver af børnemedier Egmont Kids og Egmont Magazines.