Egetæpper: Brexit-effekter mindre end ventet

Tæppeproducenten Egetæpper er blevet mere positiv omkring effekterne af brexit, men er stadig afventende i forhold til kommende investeringer.

»Det, vi frygtede lige efter brexit, var, at det her kunne brede sig til mere end blot England. Og det tror vi ikke, det gør, baseret på de meldinger, vi har fået fra de forskellige markeder, og på hvad de forskellige cheføkonomer udtaler. Så vi tror ikke, det får den store effekt på andet end UK,« siger finansdirektør John Vestergaard til Ritzau Finans.
Læs mere
Fold sammen

En uge efter den britiske afstemning om medlemskabet af EU udtalte Egetæpper i sin årsrapport, at selskabet ikke var i tvivl om, at resultatet af brexit ville medføre betydelige negative konsekvenser, ikke kun for det engelske marked, men også for Europa samlet.

Egetæpper er dog blevet mere positive her knap to måneder senere, hvor alt tyder på, at det "kun" er selskabets største eksportmarked, der bliver ramt af brexit i første omgang.

»Det, vi frygtede lige efter brexit, var, at det her kunne brede sig til mere end blot England. Og det tror vi ikke, det gør, baseret på de meldinger, vi har fået fra de forskellige markeder, og på hvad de forskellige cheføkonomer udtaler. Så vi tror ikke, det får den store effekt på andet end UK,« siger finansdirektør John Vestergaard til Ritzau Finans.

Og ud over en negativ påvirkning af valutakursen for pundet, så har Egetæpper ikke en forventning om, at det vil blive ramt af brexit-effekter i første halvdel af sit forskudte regnskabsår, der løber fra 1. maj 2016 til 30. april 2017.

»Der går et stykke tid fra, at der kommer et ophold i markedet, indtil det rammer os. Vi leverer tæpper og er nogle af de sidste, der kommer ind i nybygningen eller renoveringen. Vi har en forventning om, at det kommer til at ramme os i andet halvår,« uddyber han.

SKRUER NED FOR INVESTERINGER

Usikkerhed om det fremtidige aktivitetsniveau for Egetæpper efter afstemningen gør, at selskabet fortsat er afventende med nye investeringer og vil se tiden an, før det igangsætter nye, store ting.

»Der er skåret en kende af investeringerne. Tidligere sagde vi, at vi forventede at skulle bruge 40-50 mio. på investeringer, og det er sat ned til 30-40 mio. Så vi venter lige og ser,« forklarer John Vestergaard og fortsætter:

»Det her betyder, at vi færdiggør de investeringer, vi har sat i gang, og så er der plads til lidt nye investeringer. Men vi vil lige afvente og se, før vi sætter nye, store ting i gang.«

Ud over at stramme op på alle dele af forretningen, vil Egetæpper forsøge at afbøde valutakursændringen for at kompensere for brexits negative påvirkning.

»De steder, hvor vi har mulighed for at sætte priserne op, vil vi selvfølgelig gøre det. Det vil afbøde en del, og der er nogle sektorer, som vi arbejder indenfor, hvor der ikke er nogen lokale engelske producenter. Der har vi måske lidt større mulighed for at sætte priserne op, end hvis der er lokale producenter,« siger finansdirektøren.

Tæppeproducenten venter nu en omsætning på 950-1000 mio. kr. samt en EBIT-margin på 7-8 pct. i 2016/17. Tidligere havde Egetæpper sagt, at det før brexit-effekt ventede en omsætning på 1000 mio. kr. og en EBIT-margin på 8-9 pct.