Efterretningschef: YouSee var forpligtet til at fortælle os om nytårsnedbrud

Det er helt normalt at det store nedbrud på YouSees TV-signal nytårsaften bliver rapporteret ind til Center for Cybersikkerhed under Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), lyder det fra efterretningstjenesten. Yousee er ved at analysere nedbruddet og vil ikke løfte sløret for årsagen.

Mange danskere måtte ty til radio eller naboer for at se Dronningens nytårstale på grund af nedbrud hos YouSee. Nederst: YouSee-logo (Fotograf: Torkil Adsersen/Scanpix) Øverst: Fotograf: Dronningen giver sin årlige nytårstale. ( Fotograf: KeldNavntoft/Scanpix 2016)     
Læs mere
Fold sammen

Det omfattende TV-nedbrud, der nytårsaften berørte rigtig mange danskere, bedst som Dronningens nytårstale skulle udsendes, er nu blevet en sag for Forsvaret Efterretningstjeneste (FE).

Center for Cybersikkerhed, der er en enhed under efterretningstjenesten, oplyste mandag, at man var i dialog med TV-udbyderen YouSee om nedbruddet, der potentielt berørte omkring én million danskere.
Men det er yderst begrænset, hvad man kan udlede af den nyhed.

Det er nemlig helt normalt, at Center for Cybersikkerhed må ind over større og mindre nedbrud, fortæller enhedens chef, Thomas Lund-Sørensen.

»YouSee er lige som Stofa, 3, Telenor og alle andre teleselskaber forpligtet til at fortælle os om nedbrud af en vis størrelse. Det er ligegyldigt, om det er en tekniker, der har hældt vand ned i en server eller kappet en ledning over eller et stort hackerangreb, så skal vi have det at vide,« siger han.

Det skyldes, at Center for Cybersikkerhed skal vide, om myndighederne kan bruge TV, internet og radio til at kommunikere til danskerne i tilfælde af krig eller katastrofer.

»Vi er kendt for at beskæftige os med hackere og andre banditter, men derudover er vi også tilsynsmyndighed for telesektoren, når der er tale om IT-sikkerhed. Vi vil nu se nærmere på sagen, når YouSee fortæller om deres analyse af nedbruddet,« siger Thomas Lund-Sørensen.

Flere har på sociale medier spekuleret i årsagen til, at efterretningstjenesten gik ind i sagen, og derfor måtte Thomas Lund-Sørensen selv til tasterne på det sociale medie Twitter for at sige »rolig nu« efter en overvældende interesse for sagen.


Han fortæller, at Forsvarets Efterretningstjeneste hurtigt blev gjort opmærksom på nedbruddet, selv om loven siger, at teleselskabet har 14 dage til at henvende sig til Center for Cybersikkerhed.

Thomas Lund-Sørensen fortæller, at der ikke har været noget særligt omkring truslen for et cyberangreb rettet mod Danmark på til nytåret.
Nu hjælper myndigheden YouSee med teknisk bistand, hvis der er behov for det, oplyser Thomas Lund-Sørensen.

​Tavs om årsag til nedbrud


Hos YouSee har man endnu ikke meddelt offentligheden, hvad der præcist foregik ved nedbruddet. Det står dog klart, at selskabet manuelt skulle ud på 33 centraler over hele landet for at genstarte installationerne, lige som software i 300 bokse, der styrer trafikken af TV-signalerne, blev skiftet ud. Selskabet ville ikke mandag fortælle nærmere om årsagen til nedbruddet.

»Der er nu et større analysearbejde i gang, hvor vi kigger nærmere på nedbruddet, De nærmere detaljer har vi ikke tænkt os at sige noget om, før analysearbejdet er afsluttet,« siger pressemedarbejder Povl Rasmussen, der oplyser, at der er nedsat en task force til at granske nedbruddet, men at det er uvist, hvornår arbejdet er tilendebragt.

YouSee har måtte sende knap en million »undskyld«-email ud til kunder, der mistede signalet nytårsaften. De er blevet lovet kompensation i form af en underholdningsoplevelse, som YouSee vil fortælle nærmere om på et senere tidspunkt.