Efter Valentines Day og Halloween skal vi nu lære at elske Black Friday

Vi har indført Valentines Day og Halloween, og nu er det så Black Friday, dansk detailhandel satser på. De amerikanske koncepter er lette at adoptere herhjemme, mener ekspert.

Dansk detailhandel satser stort på det amerikanske fænomen Black Friday. Her er det Target i Atlanta på årets store shoppingdag i 2013 Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik S. Lesser

Valentines Day var engang en ren amerikansk begivenhed, og det samme gælder Halloween, men dansk detailhandel har efterhånden også fået det udbredt herhjemme. Nu skal vi til at lære at elske Black Friday - det amerikanske shoppingdøgn, hvor forbrugerne stormer butikkerne for at få en bid af de ofte vanvittige tilbud.

Hos Dansk Erhverv opleves et stigende antal medlemsvirksomheder, der kører med særlige tilbud, når Black Friday rammer landet den 28. november. Både virksomheder som Elgiganten, Bilka, Imerco og Matas sætter de gule tilbudsskilte i vinduerne.

Butikkerne udnytter, at Black Friday allerede er et velfungerende koncept, forklarer Mette Katrine Thorhauge, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv.

»Man kan jo se, det virker, og samtidig er det prøvet af i USA allerede, så man kører med de afprøvede koncepter og og fortsætter med det,« siger hun og tilføjer, at det er lettere end selv at skulle ud og opfinde en begivenhed:

»Forbrugerne ser det på film og i amerikanske serier, så navnet er allerede kendt for dem. Det gør det lidt nemmere at skulle ud og promovere noget, som allerede eksisterer, i stedet for at skulle ud og opfinde helt nye begivenheder selv.«

Detailhandelsrådgiver Bruno Christensen er knap så optimistisk. Han mener ikke, der er mange i den samlede danske befolkning, der kender konceptet, men de aktiviteter, der sker lige i øjeblikket omkring Black Friday, er med til at ændre på det.

»Dem, der ikke kender det, tager det bare som det, det er - en salgsaktivitet. Jeg tror ikke, der bliver en større filosoferen omkring, hvad Black Friday egentlig betyder,« siger han.

Bruno Christensen mener, at amerikanerne generelt er bedre og hurtigere til at udnytte tendenser i tiden og vende det om til en salgsmulighed. Og det udnytter de danske detailhandlere nu:

»Detailhandleren kigger på kalenderen og ser, at lige netop i disse dage mellem efteråret og julehandlen, der først starter omkring 12.-13. december, er det et tiltrængt boost at gøre noget lige nu og her for at få gang i handlen,« siger han.

Men det betyder ikke nødvendigvis, at vi ikke er gode nok til at finde på vores egne koncepter i Danmark:

»USA har altid været med til at inspirere dansk detailhandel. I mange år har vi brugt betegnelsen »late night« om sene åbningstider, men i de senere år er Black Friday kommet frem, og konceptet klinger godt samtidig med, det giver en promotion i butikkerne,« siger Bruno Christensen.

En virksomhed som Elgiganten, der introducerede Black Friday-tilbud for første gang i 2011, oplevede sidste år en fordobling af salget på den store tilbudsdag i forhold til en almindelig salgsdag. Samtidig viser tal fra Nets, at der sidste år var en stigning på dankorttransaktionerne på mere end 20 procent sammenlignet med et almindeligt fredagssalg i oktober.

»Vi kan se, at det først er i 2013, det for alvor er slået igennem. Vi hører fra vores medlemmer, at det var sidste år, forbrugerne for alvor fik øjnene op for det,« siger Mette Katrine Thorhauge.