Efter skandaler og underskud: Pizzakæde skifter navn

Pizzakæden Domino's Pizza skifter navn efter at have erklæret sig konkurs. Trods fremgang i årsregnskabet har den skandaleramte koncern nu måttet dreje nøglen om, og dermed er over 20 års historie for virksomheden endegyldigt forbi.

Domino's Pizza fik i 2011 en økonomisk saltvandsindsprøjtning oven på en bølge af optimisme og ambitioner. Men en række skandaler har gjort, at selskabet nu har skiftet navn og reelt er begæret konkurs trods fremgangen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Efter at Domino's Pizza i weekenden via telefonsvarer måtte meddele sultende kunder, at pizzakædens danske filialer er gået konkurs, har koncernen nu skiftet navn. Det fremgår af det centrale virksomhedsregister.

Hovedselskabet, der tidligere hed Domino's Pizza Scandinavia A/S, har valgt at kalde sig selv »Selskabet 1 af 2. marts 2019«. Forklaringen på navneskiftet skal findes i, at pizzakæden helst vil undgå en større presseomtale om konkursbegæringen.

»Man skifter navn i håb om at skjule for pressen, at en konkurs er på vej. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er ulovligt. Det ser bare lidt dumt ud, når man bliver opdaget,« siger Morten Bjerregaard, advokat med speciale i konkurs fra Bjerregaard Advokatfirma, til Ekstra Bladet.

Telefonsvareren for Domino's Pizza har ifølge Ekstra Bladet ligeledes ændret sin besked fra, at kæden er gået konkurs, til at man har »indstillet driften«. Men ifølge bestyrelsesmedlem i kæden Hans Barslund er der reelt tale om en konkursbegæring.

»Forretningen kan ikke bære, og det har vi har meldt ud til dem, det vedrører direkte. Medarbejdere, kreditorer og udlejere af lejemål. Mere har jeg ikke at sige til dig,« sagde Hans Barslund til Børsen i weekenden.

I kombination med flere skandalesager markerer navneskiftet et punktum for virksomheden, der har været ramt af flere møgsager og forhindringer.

Store ambitioner og skandaler

Det begyndte ellers godt for pizzakæden, der har hjemme i USA. Domino's Pizza åbnede sine første danske butikker i 1997, og i sin levetid kunne koncernen bryste sig af at have 24 butikker fordelt over hele landet. I 2011 købte den svenske investor Gustave Geisendorf selskabet, og to år senere investerede millionæren Jesper Buch, kendt for Just Eat, også penge i foretagendet, skriver Børsen. Dermed havde kæden store ambitioner om at være den største fastfoodkæde i Danmark, som Berlingske tidligere har skrevet om.

Men nedturen begyndte for alvor, da kæden i slutningen af september 2018 blev taget i at have massive problemer med hygiejnen i TV 2-programmet Operation X. Programmets afsløring førte til, at Domino's Pizza blev ført under skarp kontrol af Fødevarestyrelsen. Pizzakædens problemer blev ikke bedre, da det kom frem, at Domino's havde lukket knap hver tredje restaurant i Danmark, siden de blev ramt af fødevareskandalen.

Det viste en række dokumenter fra Fødevarestyrelsen, som B.T. fik aktindsigt i.

Derudover har koncernen også tidligere været kendt for at skjule negative smiley-rapporter ved at skifte CVR-nummer, hvilket B.T. også tidligere har kunnet berette.

En gennemgang af koncernens seneste årsregnskab viser ellers en omsætningsfremgang på 26 pct. sammenlignet med året før. Ifølge regnskabets kommentarer var resultatet det bedste i de 20 år, hvor koncernen har været aktiv i Danmark. I regnskabet lufter koncernen også planer om at udvide med otte danske restauranter om året for at nå den endelige vision om at have mere end 100 restauranter i Danmark.

Men de mange skandaler har altså nu gjort, at kunderne har vendt pizzakæden ryggen. For store ambitioner og tilfredsstillende tal kan ikke hjælpe, hvis man i forvejen har et blakket ry, siger fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Tænk Camilla Udsen.

»Man har set andre eksempler på, at forbrugere reagerer på shitstorms, og at der er butikker, der går ned på det og mister deres omdømme. Hos Domino’s har der været reelle problemer, og derfor overrasker det her mig ikke,« siger Camilla Udsen til B.T.