Tesla har i flere måneder kørt i strid modvind.
Det ramte den ellers så populære elbil hårdt, da Tesla-stifter Elon Musk involverede sig i amerikansk politik som støtte til Donald Trump.
Det udløste en forbrugerboykot af Tesla og andre amerikanske varer. Flere steder har der været egentlige demonstrationer mod Tesla.
Man har sågar kunnet købe klistermærker, hvor Tesla-ejeren proklamerede, at bilen var købt, »før at Elon blev skør«.
Og i maj faldt salget af Tesla-biler i Europa for femte måned i træk.

Men nu er den negative Elon Musk-effekt muligvis ved at aftage.
I hvert fald i Danmark, hvor nye tal fra brancheorganisationen for bilimportørerne, Mobility Denmark, viser, at Tesla igen er på vej ind i varmen.
»Et solidt comeback«
Helt nye tal for juni viser, at Teslas Model Y er tilbage i kapløbet om at blive danskernes foretrukne bil.
I juni blev det til en andenplads med flere end 1.100 solgte eksemplarer af Model Y.
Det var dog langt fra nok til at slå Skodas Elroq, som troner sikkert på førstepladsen i juni måned med flere end 1.600 solgte eksemplarer.
Jan Lang fra Bilbasen.dk kalder det et »solidt comeback« for Tesla med Model Y, der blev lanceret i en ny version for tre måneder siden. Det er disse nye Y-modeller, som danske bilkøbere ifølge Jan Lang nu har kastet sig over.
Han tilskriver comebacket en kombination af, at den negative Musk-effekt er ved at klinge af, efter at Elon Musk har lagt afstand til Donald Trump, men også at danske bilkøbere er skolet i at købe bil med et særligt mindset.
»Det er åbenlyst, at mange har kigget på kvaliteterne ved bilen, og at de så har valgt den på trods af den ballade, der har været rundt om Elon Musk,« siger Jan Lang, der er ansvarlig for markedsindsigter og kommunikation.

Han er »ikke overrasket over balladen over Tesla« og den måde, det påvirkede salget.
»Men når alt kommer til alt, er de danske bilkøbere meget rationelle. Det er noget, vi er skolet i, fordi biler er dyre, og man søger derhen, hvor man får meget bil for pengene,« siger Jan Lang.
»De ånder nok lettet op hos Tesla«
Til gengæld har hastigheden af Teslas comeback overrasket ham.
Særligt fordi bilmodellen med en salgspris på omkring 360.000 kroner ligger noget over den prisklasse, som mange danske bilkøbere traditionelt går efter, nemlig niveauet 200.000 til 250.000 kroner.
»Jeg må sige, at det er gået lidt hurtigere, end jeg havde regnet med, og hurtigere end, hvad jeg har fornemmet rundt om i branchen,« siger han.
»Jeg tror, at tendensen fortsætter. Måske ikke som nummer to, men i hvert fald i top 5. Det er en kæmpe forskel fra, hvordan det har set ud for Tesla i 2025, og de ånder nok lettet op hos Tesla i Danmark,« siger Jan Lang.

I samme åndedrag minder han dog om, at »det jo stadig isoleret set er en tilbagegang« sammenlignet med tallene fra juni sidste år.
I juni 2024 blev der langet næsten 1.700 Tesla Model Y over disken – det vil altså sige en tilbagegang på omkring 30 procent sammenlignet med juni i år.
I morgen offentliggør Tesla sit regnskab for andet kvartal af 2025, her vil det vise sig, om det samlede billede for elbilproducenten viser tegn på en vending i stil med den, der er set på det danske marked i juni.
Tallene for første kvartal var nådesløse.
Omsætningen i januar-marts 2025 faldt med 20 procent og overskuddet faldt med mere end 70 procent.