Efter kroatisk stopklods: Vandflyver på vingerne igen

Vandflyveren mellem København og Aarhus flyver igen, efter at problemer med licensen er blevet løst i Kroatien, meddeler Nordic Seaplanes.

Foto: Jens Nørgaard Larsen. ARKIV: Pressetur i Københavns Havn tirsdag d. 24. maj 2016 med vandflyver, der skal starte rute mellem Aarhus og København. Bag projektet står investorerne Lars Erik Nielsen og Lasse Rungholm, der ejer selskabet NORDIC Seaplanes A/S i fællesskab. Operatøren på ruten er European Coastal Airlines, der har fem fly af samme type, der flyver mellem Split i Kroatien og de mange øer og byer i området og til Ancona og Pescara i Italien. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2016)
Læs mere
Fold sammen

Det har været nogle dyre dage for Nordic Seaplanes' direktør og medejer Lasse Rungholm den seneste uges tid. For bedst som ferien var overstået og flyvningerne med vandflyveren mellem København og Aarhus udvidet med ekstra afgange for at møde erhvervsdrivendes efterspørgsel, blev der sat en stopper for flyvningerne.

Den kroatisk luftfartsmyndighed CCAA stoppede tilbage i forrige uge al flyvning med vandflyveren, fordi den bruger det kroatiske selskab European Costal Airlines (ECA) licens til at flyve - den såkaldte Air Operator's Certificate (AOC). Den licens var blevet midlertidigt suspenderet på grund af »mangler« hos ECA. Men nu melder Nordic Seaplanes, at der igen er orden i det kroatiske selskabs papirer, og at man derfor kan flyve igen.

»Der flyves efter normalt program i morgen tirsdag (i dag red.). Velkommen tilbage om bord. Vi beklager mange gange overfor dem, som vi fik aflyst i dag. Vi kontakter alle igen,« skriver Nordic Seaplanes, der flere dage har måtte skrive ud til kunderne.

Lasse Rungholm fortalte torsdag til Berlingske, at det dengang havde kostet selskabet mellem 500.000-750.000 kroner i manglende passagerindtægter at flyet ikke måtte flyve med betalende passagerer.

»Det er ikke noget, der slår os ihjel. Langt fra,« sagde han dengang.

Grunden til at det danske selskab bruger en kroatisk licens er, at ECA er det eneste europæiske vandflyverfirma med lov til at flyve Twin Otter. Det er den maskine, som Nordic Seaplanes benytter. European Coastal Airlines har fem fly af samme type, der flyver mellem Split i Kroatien og de mange øer og byer i området og til Ancona og Pescara i Italien.

Kroatiske medier har beskrevet, at der hos ECA har været sikkerhedsproblemer på flyverne i Kroatien, og at det var det, der fik licensen til at blive midlertidig stoppet.

Det danske selskab flyver dog med et totaltrenoveret Twin-Otter fly, påpeger Nordic Seaplanes.