Efter hård kritik fra SAS: Lufthavnen beholder tværbane

Københavns Lufthavne ville oprindeligt skrotte sin tværgående landingsbane for at gøre plads til flere fly i Kastrup til stor frustration for blandt andre SAS. Kritikken bliver nu imødekommet, og Lufthavnen beholder sin tværbane.

Adm. direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne har besluttet at beholde tværbanen - omend i et lidt andet design. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Københavns Lufthavne vil alligevel ikke lukke sin tværgående landingsbane, som det eller var planen. Det skriver Ingeniøren. Lufthavnen er i gang med et stort udbygningarbejde, og her skulle den tværgående landingsbane ofres for at gøre plads til flere fly.

Det brød en række af lufthavnenskunder sig ikke om. Det regionale selskab DAT såvel som storkunden SAS udtrykte offentligt deres store frustrationer over lufthavnens planer, og nu har lufthavnen vist lydhør og beholder tværbanen - omend i et lidt anden design.

Tværbanen bliver nemlig rykket inde på lufthavnens område på det sydlige Amager og kortet fra 2.400 til 1.600 meter, ifølge Ingeniøren. Disse ændringer giver dog så meget malurt i bægeret hos SAS, at man stadig er skeptiske over for planerne om at ændre tværbanen.

»Som det ser ud indtil videre, vil udbygningen have alvorlige begrænsninger for brugen af Københavns Lufthavn, ikke mindst konsekvenser for passagererne på de dage, hvor vinden er i den forkerte retning,« siger Mariam Skovfoged, pressechef hos SAS, til Ingeniøren.

Den nye tværbane vil formentlig kunne stå i 10-20 år. Efter det tidspunkt vil lufthavnens trafik være så stor, at banen endegyldigt må lade livet.