Efter flyvende start: Vandflyver-firma udvider med ekstra afgange

Den nye vandflyverrute mellem København og Aarhus skruer op for antallet af afgange ved at skære spildtid fra. Piloterne får mindre tid til kaffe, lyder det fra direktør og medejer af Nordic Seaplanes.

Danmark har fået en vandflyrute mellem Aarhus og København. 45 minutter hver vej.. (Foto: Asger Ladefoged/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Der var nok nogen, der rystede på hovedet, da det første gang forlød, at et par entreprenante herrer ville sætte en vandflyver i rutedrift mellem Aarhus og København.

Men i maj blev planerne til virkelighed, og nu vil direktør og medejer Lasse Rungholm skrue op for antallet af daglige afgange. Indtil videre har flyveren fløjet fire gange fra de to byer, henover sommeren har det været droslet ned til tre daglige afgange.

Fra på mandag bliver der dog fem daglige afgange med første flyvning fra Aarhus klokken syv om morgenen. Retur afgangen fra København har ligget klokken 8.30, men den rykkes frem til klokken 8.15. Det gør firmaet ved at bruge mindre tid mellem flyvningerne, fortæller Lasse Rungholm

»Vi kan skære et kvarter af per flyvning, og det giver plads til en ekstra afgang. Vi har haft for god tid mellem afgangene, og så er piloterne gået ned for at tage en kop kaffe. Nu kører vi en lidt mere stram plan,« siger han til Berlingske Business.

Han fortæller, at det er kunderne, der har ønsket flere afgange. Selv om der bliver mindre tid mellem flyvningerne frygter Lasse Rungholm ikke, at det giver forsinkelser, fordi programmet bliver for tæt.

Han peger på, at Nordic Seaplanes ifølge ham har haft 400 problemfri flyvninger. Det har gjort det muligt optimere og altså indpasse en ekstra afgang fra Aarhus og København uden at sidste afgang bliver for sent på dagen.

»Vi har haft en enkelt aflysning på grund af tåge, og det er det,« siger direktøren.

Ambitionerne i Nordic Seaplanes er dog højere end fem afgange, som Berlingske tidligere har fortalt om, er ønsket at sætte flere flyvere i drift, og dermed opnå regulær timedrift.

Den mulighed lurer Lasse Rungholm stadig på. Det kræver dog bare en mere permanent miljøgodkendelse, fortæller han.

Vi skal først have taget myndighederne i ed, for vi skal have miljøgodkendelserne i orden. Vi har til tre år nu i et slags pilotprojekt, og det er klart, at jeg ikke kan hyre folk og investere 25 millioner kroner i en ny flyver, hvis ikke vi ved, at det er permanent,« siger han.

Lasse Rungholm ejer Nordic Seaplanes sammen med rigmanden Lars Erik Nielsen. Begge har erfaring med vandflyvning primært fra Maldiverne, hvor Lars Erik Nielsen tilbage i 1992 grundlagde Maldivian Air Taxi. Her fløj Lasse Rungholm for Lars Erik Nielsen.

Her flyver vandflyveren fra i København:

Her flyver vandflyveren fra i Aarhus: