Efter fem år: V og DF fortryder elbil-fiasko

Venstre og Dansk Folkeparti fortryder nu, at de i 2008 »lod sig rive med af folkestemningen« og var med til at bruge millioner af kroner på at gøre Danmark til foregangsland på elbil-området. 

Flere politikere føler i dag, at de blev presset ind i en elbileufori, blandt andet da DONG Energy med Anders Eldrup som direktør kastede millioner af kroner i visionerne fra Better Place. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fotograf Jasper Carlberg

Satsningen på elbiler har her fem år senere vist sig som en fiasko. Senest er landets største elbil-operatør, Better Place, gået konkurs, mens der blot er solgt 164 elbiler i Danmark i 2013. Det skriver BT lørdag. 

»Der var et meget stort samfundspres fra mange interessenter for at fritage elbiler for afgifter i 2008, og vi må indrømme, at vi bøjede os for det massive pres. Set i bakspejlet skulle vi ikke have gjort det,« siger Venstres fungerende politiske ordfører og daværende beskæftigelsesminister, Claus Hjort Frederiksen (V), til BT.

Hos Dansk Folkeparti gør den nuværende EU-parlamentariker og daværende energiordfører, Morten Messerschmidt (DF), status og erkender, at partiet lod sig forføre at interesser uden for Christiansborg. Han mener, at ingen »med normal intelligens« ville satse så ensidigt på elbiler, hvis man i 2008 var klar over, hvor elbilsmarkedet ville være i 2013.

»Vi må bare indrømme, at satsningen på elbiler nok i høj grad skyldes en lobbyisme fra stærke organisationer, der har gjort sin indflydelse gældende hos danske politikere. Derudover var der en helt ekstremt hype om elbiler for fire-fem år siden, at ingen slog koldt vand i blodet og afventede, hvad andre lande ville gøre,« siger Morten Messerschmidt.

Han skoser blandt andet det konkursramte Better Place flankeret af tidligere DONG-direktør Anders Eldrup for udmeldingen om, at der ville køre 400.000 elbiler i Danmark i 2020.

»Det var at tage røven på os politikere, at man dengang fremturede med den slags målsætninger, der ingen hold i virkeligheden havde,« siger Messerschmidt.

Mens Venstre og DF døjer med elbil-tømmermænd, er stemningen en helt anden hos regeringspartiet, Socialdemokraterne. Partiets trafikordfører, Rasmus Prehn (S), er overbevist om, at elbiler på trods af »startvanskeligheder« er fremtiden.